کرگیری بتن چیست و با چه ابزاری انجام می شود؟

این روزها قطعاً بتن در پروژه‌ های عمرانی و ساختمانی مختلف یکی از بخش‌ های بسیار مهم است. به همین دلیل کیفیت نهایی بتن تاثیر زیادی روی کیفیت ساختار سازه یا بنای مورد نظر ما خواهد داشت. همین موضوع باعث شده تا به روش نیاز داشته باشیم که بتوانیم بعد از بتن ریزی، کیفیت نهایی کار را به درستی اندازه گیری کنیم. روشی که برای انجام این کار استفاده می‌ شود کرگیری بتن است. شاید بسیاری با این روش آشنا نباشند اما متخصصان وب سایت تهران تخریب اطلاعات و تجربیات خود را در این زمینه با ما به اشتراک خواهند گذاشت. ما میخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که: «کرگیری بتن چیست و با چه ابزاری انجام می‌ شود؟»

منظور از کرگیری بتن چیست؟

معنای کلمه کرگیری از نظر لغوی، گرفتن نمونه از مغز یا هسته یک ماده است. زمانی که صحبت از کرگیری بتن به میان می‌ آید، منظور ما گرفتن نمونه‌ ای از هسته اصلی یا مغز بتن است. برای انجام این کار به دستگاه‌ ها و تجهیزات خاصی نیاز خواهیم داشت. معمولاً هدف از انجام کرگیری بتن در اولین نگاه، دسترسی به مغز یا بخش میانی بتن برای آزمایش و بررسی بیشتر است.

آزمایش‌ های مختلفی روی بتن مانند تعیین مقاومت کششی، خمشی، فشاری و تعیین تراکم انجام می‌ شود. البته هدف از کرگیری بتن به همینجا ختم نخواهد شد. بسیاری از موارد برای انجام فعالیت‌ هایی مانند اجرای لوله کشی، سیم کشی تلفن یا برق و کاشت میلگرد؛ نیاز به کرگیری خواهیم داشت.

روند اجرای کرگیری بتن چگونه است؟

برای اینکه بتوانیم به طور را سوراخ کرده و به بخش هسته یا مغز آن برسیم، به ابزاری قدرتمند و دقیق نیاز خواهیم داشت. ابزار مناسب کرگیری بتن در در اندازه‌ ها و قدرت‌ های مختلفی تولید می‌ شود. هر کدام از این تجهیزات در شرایط خاصی مورد استفاده قرار می‌ گیرند. در زمان اجرای کرگیری قبل از همه چیز باید محاسبات لازم برای تعیین محل گرفتن نمونه را انجام داد. بعد از انجام محاسبات باید بسته به محل مورد نظر برای کرگیری، سراغ انواع مته با اندازه و قدرت متفاوت بروید.

بیشتر بخوانید:  دفتر کار افراد مشهور؛ از مرکل و کلینتون تا ایلان ماسک و وارن بافت (+عکس)

         

 همچنین باید در نظر داشته باشید که مته کرگیری برای کاشت میلگرد و… با مته کرگیری مورد استفاده برای نمونه برداری متفاوت است. قبل از استفاده از دستگاه کرگیری باید حتماً با متن معمولی چند سوراخ کوچک در کف یا دیوار بخشی که قصد کرگیری دارید ایجاد کنید. وجود این سوراخ‌ ها به شما اجازه می‌ دهد که به راحتی پایه‌ های دستگاه کرگیری را محکم کنید و در پایان عملیات سوراخکاری را شروع نمایید.

کرگیری با چه ابزاری انجام می‌ شود؟

دستگاه های کرگیری ابزار مناسب برای انجام روند کرگیری بتن هستند. این دستگاه ها دارای انواع بادی، هیدرولیکی، بنزینی و الکتریکی می‌ باشند. در کشور ما بیشتر نمونه‌ های بنزینی و الکتریکی کاربرد دارند. یکی دیگر از موارد مهم در خصوص دستگاه کرگیری نوع مته مورد استفاده برای آن است. معمولاً دو نوع مت الماسی و کاربیدی در این شرایط استفاده می‌ شوند که نمونه‌ های الماسه نسبت به کاربیدی کاربرد بیشتری در ایران دارند. به همین دلیل برای اجاره دستگاه کرگیری بتن جهت نمونه برداری یا کاشت میلگرد، حتماً باید با افرادی که در این زمینه تجربه و تخصص کافی دارند مشورت کنید.

برای کار با دستگاه کرگیری باید به چه مسائلی دقت داشته باشیم؟

به همراه انواع دستگاه کرگیری دفترچه راهنمایی در اختیار کاربر قرار می‌ گیرد که در آن نکات ایمنی مهم ذکر شده‌اند. در ادامه برخی از این پارامترها را مورد بررسی قرار می‌ دهیم.

  • سرعت مجاز گردش موتور

با توجه به نوع مته، باید سرعت مجاز دستگاه کرگیری را تنظیم کنید. در نظر داشته باشید که سرعت کمتر یا بیشتر باعث کاهش عملکرد و عمر مفید مته خواهد شد.

  • استفاده از مواد خنک کننده
بیشتر بخوانید:  رشد سنگ های زنده؛ پدیده ای عجیب در رومانی + عکس

باید برای بهبود روند کلی و جلوگیری از آسیب رسیدن به مته از مواد خنک کننده در زمان کار استفاده کنید.

  • استفاده از الماس‌ های سالم

نوک مته باید حتماً کاملاً سالم باشد تا روند کار به درستی انجام شود.

  • عرض الماس

عرض الماس‌ های فولادی استفاده شده در سر مته باید با هم برابر باشند.

  • رنگ الماس

باید در زمان کار به اندازه کافی از از مواد خنک کننده استفاده کرد تا شاهد تغییر رنگ الماس نباشیم.

  • بدنه مته

هیچگونه ترک یا شکستگی روی متن مورد نظر برای انجام کرگیری بتن نباید وجود داشته باشد.

  • پین مته

قبل از انجام کار این اتصال مورد استفاده پین دستگاه و مته را به دقت بررسی کنید و مطمئن شوید که به خوبی مته را سرجای خود نگه داشته است.

چطور مته مناسب برای کرگیری بتن را انتخاب کنیم؟

کیفیت نهایی روند کرگیری بتن برای نمونه برداری یا کاشت میلگرد و… تا حد زیادی به نوع مته مورد نظر شما بستگی دارد. از همین رو باید پارامترهای مختلفی مانند عمق، قطر، میزان سختی بتن و… را مد نظر قرار دهید تا سراغ مته‌ای با الماس متناسب با نیاز خود بروید. نمونه‌ هایی از بتن که درون آنها از از سنگ‌ های خرد شده یا سنگدانه‌ های مختلف استفاده شده، میزان سختی بالاتر است و از همین رو روند انتخاب و استفاده از مته پیچیدگی‌ های بیشتری دارد. به همین دلیل حتماً برای انجام کرگیری بتن و انتخاب مته باید از افراد متخصص و باتجربه کمک بگیرید.

نکات پایانی برای انجام کرگیری

نکاتی که در این قسمت با هم مرور می‌ کنیم، حتماً باید در زمان انجام کار گیری مدنظر قرار داده شوند.

  • برای نمونه برداری قطر نمونه برداشته شده باید سه برابر بیا بیشتر از اندازه نامی مصالحی باشد که در بتن از آنها استفاده شده است. همچنین بهتر است نمونه برداشته شده نسبت به بزرگترین دانه موجود در بتن دو برابر بزرگتر باشد.
  • نمونه برداشته شده باید دارای اندازه متناسب باشد و نسبت طول به قطر آن کمتر از ۱ نباشد. همچنین قطر هسته یا مغز‌های که از بتن گرفته‌ اید، نباید بیشتر از ۴ اینچ در نظر گرفته شود.
  • به هیچ عنوان روند کرگیری را در نزدیک بخش هایی که قسمت‌ های مختلف بتن به یکدیگر نزدیک می‌ شوند یا ترک مشاهده می‌ کنید، انجام ندهید. روند کرگیری برای گرفتن نمونه آزمایشی باید در منطقه‌ ای پاک و در میان سطح مقطع بتن باشد.
  • در زمان کرگیری دستگاه باید کاملا عمود بر سطح مورد نظر قرار گیرد.
  • بتن مورد نظر برای انجام کرگیری، باید حداقل ۱۴ روز عمر داشته باشد.
  • حتماً در زمان کرگیری به جهتی که روند بتن ریزی انجام شده توجه داشته باشید.
  • سطح مورد نظر برای انجام کرگیری بتن باید کاملا تمیز و صاف باشد.
  • حتماً تجهیزات ایمنی مختلف برای انجام کرگیری را به همراه داشته باشید.
بیشتر بخوانید:  تفاوت‌های مهم گریس معمولی و گریس نسوز

از آن جایی که روند انجام کرگیری بتن برای اهداف آزمایشی و کاشت میلگرد و سایر تجهیزات تاسیساتی پیچیدگی بالایی دارد، بهتر است روند انجام این کار زیر نظر افراد متخصص انجام شود. از سوی دیگر به روند انتخاب دستگاه با توجه به نوع نیاز و کاربری مورد نظر شما متفاوت خواهد بود.

متخصصین سایت تهران تخریب که در زمینه اجاره پیکور یا چکش تخریب، دستگاه کرگیری بتن وسایل ابزار آلات ساختمانی فعالیت دارند؛ می‌ توانند تجربیات خود را با شما در میان بگذارند. پیشنهاد می‌ شود که قبل از شروع روال کار حتماً با مشاوران این مجموعه تماس بگیرید و راهنمایی‌ های لازم را از آنها دریافت کنید.

مطلب پیشنهادی

شرح عمل بینی

شرح عمل بینی عمل بینی یک جراحی پلاستیک و زیبایی بینی است. هدف عمل بینی  …