آیا بذر کتان برای لاغری شکم و پهلو مفید است؟

بذر کتان یکی از پرخاصیت‌ترین دانه‌های گیاهی است. اکنون که بیشتر افراد به مراقبت از سلامتی خود روی آوردند و آگاهی بیشتری از غذاهایی که مصرف می‌کنند دارند، تخم کتان محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. جای تعجب هم نیست زیرا این ماده غذایی فواید زیادی برای سلامتی و تناسب اندام دارد.

وقتی به فواید دانه کتان نگاه می‌کنیم «کاهش وزن» یکی از مهم‌ترین آن‌ها است. در این مقاله قرار است در مورد نقش تخم کتان در انواع رژیم غذایی صحبت کنیم پس اگر به دنبال تناسب اندام خود در انواع رژیم غذایی هستید با ما همراه باشید.

دانه کتان چیست؟

بذر کتان از همین گیاه به دست می‌آید که در کشورهای سراسر آسیا، اروپا و مدیترانه رشد می‌کند. این دانه‌ها معمولاً زرد طلایی تا قهوه‌ای مایل به قرمز بوده و حاوی فیتواستروژن هستند. بذر کتان حاوی روغن و فیبر محلول است. در حال حاضر گیاه کتان به خاطر دانه‌های سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و فیبر کشت می‌شود؛ به همین دلیل در سال‌های اخیر به‌عنوان یک غذای سالم پرطرفدار شده است. البته از نظر رژیم مزوبولیک مصرف این بذر شرایطی دارد و برای همه مناسب نیست.

این مطلب خلاصه‌ای از مطلب مجله سلامتی لیمومی است.

بذر کتان

فواید بذر کتان برای لاغری شکم و پهلو

در ادامه خواهید دید که دانه کتان چگونه به تناسب اندام شما کمک می‌کند.

سرشار از فیبر هستند

دانه‌های کتان منبع عالی فیبر رژیمی هستند و شامل فیبر محلول و نامحلول می‌شوند. فیبر محلول در دانه کتان می‌تواند یک ماده ژل مانند ایجاد کند که به هضم، تنظیم قند خون و کاهش کلسترول کمک می‌کند.

فیبر نامحلول مدفوع را حجیم می‌کند، حرکات روده را منظم کرده و سلامت روده را ارتقا می‌دهد. دانه‌های کتان چه در اسموتی و چه در غذاها به مدیریت وزن، سلامت قلب، کنترل قند خون و سلامت روده کمک می‌کنند. بهتر است دانه‌ها را خرد کنید تا جذب مواد مغذی به حداکثر برسد.

ضرر بذر کتان

به کاهش گرسنگی و کنترل اشتها کمک می‌کند

بذر کتان برای لاغری شکم و پهلو عالی است؛ زیرا به دلیل فیبر بالای خود می‌تواند به احساس گرسنگی و اشتها را کنترل کند. همان‌طور که گفتیم، دانه‌های کتان دارای فیبر محلول و نامحلول هستند که با جذب آب باعث سیری می‌شوند و هضم غذا را کند می‌کنند. آسیاب شده این دانه‌ها، در رژیم غذایی به کنترل اشتهای شما کمک می‌کند و حتی می‌تواند پرخوری را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید:  پرسه ببر در خیابان های هیوستون +تصاویر

کمک به مدیریت وزن

دانه‌های کتان به دلیل ویژگی‌های تغذیه‌ای متنوع خود، باعث کاهش وزن می‌شوند. فیبر موجود در آن‌ها سبب احساس سیری طولانی‌تر و کاهش گرسنگی شده و از پرخوری جلوگیری می‌کند.

خواص بذر کتان

متابولیسم و ماهیچه‌های بدون چربی را تقویت می‌کنند

فیبر دانه کتان نه تنها به هضم غذا و حفظ سطح قند خون کمک می‌کند بلکه برای متابولیسم و سطح انرژی هم مفید است. این دانه‌ها حاوی پروتئین گیاهی هستند، اما سطح پروتئین آن‌ها در مقایسه با سایر منابع پروتئینی پایین است.

دانه‌های کتان منبع اسیدهای چرب امگا 3 هستند

بذر کتان برای لاغری شکم و پهلو مناسب است؛ زیرا اسیدهای چرب امگا ۳ به‌ویژه اسید آلفا لینولنیک (ALA) دارد. این اسید چرب، مزایای متعددی برای انسان به ارمغان می‌آورد. اسیدهای چرب امگا ۳ برای سلامت قلب ضروری هستند زیرا:

  • التهاب را کاهش می‌دهند.
  • سطح ‌تری‌گلیسیرید را کاهش می‌دهند.

منبع لیگنان هستند

دانه‌های کتان دارای لیگنان‌ها یا پلی فنول‌هایی با فواید سلامتی مشخص هستند. لیگنان‌ها به‌عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کنند و علاوه بر اینکه به‌طور بالقوه تعادل هورمونی را ارتقا می‌دهند، از شما در برابر برخی بیماری‌های مزمن محافظت می‌کنند.

این مولکول‌ها توسط باکتری‌های روده به انترولیگنان تبدیل می‌شوند و می‌توانند با تنظیم کلسترول و فشار خون به ارتقای سلامت قلب و عروق کمک کنند.

بذر کتان برای لاغری

حاوی مواد مغذی اضافه شده هستند

دانه‌های کتان انواع مختلفی از فواید تغذیه‌ای اضافی را ارائه می‌کنند. به همین علت به یک مکمل غذایی مهم تبدیل شدند. آن‌ها در کنار فوایدی که اشاره کردیم حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند ویتامین E، تیامین و منیزیم هستند و می‌توانند طیف متنوعی از مواد مغذی را تأمین کنند و سلامت و تندرستی را افزایش دهند.

نحوه مصرف بذر کتان برای تناسب اندام چگونه است؟

حالا که خواص و نحوه تأثیرگذاری بذر کتان برای لاغری شکم و پهلو را متوجه شدید، حتماً به دنبال این هستید که چگونه از آن استفاده کنید؟ در ادامه به شما خواهیم گفت.

مضرات بذر کتان

  • اسموتی ها: برای افزودن فیبر، چربی‌های سالم و مواد مغذی به اسموتی‌های صبحگاهی خود، پیشنهاد می‌کنیم دانه‌های کتان آسیاب شده را به آن‌ها اضافه کنید.
  • ماست یا پنیر: دانه‌های کتان آسیاب شده را با ماست، پنیر یا هر لبنیات دیگری مخلوط کنید تا مواد مغذی آن‌ها بیشتر شود.
  • بلغور جو دوسر یا غلات: برای تقویت محتوای غذایی بلغور جو دوسر یا غلات صبحگاهی، دانه‌های کتان را روی آن‌ها بپاشید.
بیشتر بخوانید:  جمجمه‌ای که یک شبه ارزشمند شد+عکس

تخم کتان چیست؟

  • پخت کیک و کلوچه: دانه‌های کتان آسیاب شده را در دستور پخت کلوچه، نان و پنکیک قرار دهید. گاهی اوقات آن‌ها جایگزین خوبی به جای آرد هستند.
  • سالاد: برای اینکه از بذر کتان برای لاغری شکم و پهلو بهره‌مند شوید، آن‌ را به سالاد خود اضافه کنید.
  • گرانولا: برای تقویت رژیم غذایی خود می‌توانید دانه‌های کتان را به گرانولا اضافه کنید.
  • بذر کتان جویدنی: راحت‌ترین کار این است که مقداری دانه کتان را بجوید. این دانه‌ها هنگام جویدن طعم خود را آزاد می‌کنند و حس خوبی به شما می‌دهند.
  • میان وعده قابل حمل: یک شیشه کوچک بردارید و دانه‌های کتان را با سایر دانه‌های معطر و آجیل‌ها مخلوط کنید و هر وقت گرسنه شدید، کمی از آن‌ها بخورید.

فواید تخم کتان

چه زمانی باید دانه کتان را مصرف کنید؟

زمان خاصی برای مصرف بذر کتان برای لاغری شکم و پهلو وجود ندارد و بهترین زمان مصرف، بسته به برنامه و ترجیحات شخصی شما متفاوت است. برخی از افراد ترجیح می‌دهند دانه کتان را صبح مصرف کنند. زیرا حس می‌کنند این کار به احساس سیری آن‌ها در طول روز کمک می‌کند.

برخی دیگر ممکن است شب را ترجیح دهند؛ زیرا فیبر بالای دانه کتان می‌تواند به تنظیم هضم و تقویت حرکات منظم روده کمک کند. حتی احتمال دارد اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در دانه کتان اثر آرام‌بخش داشته باشد و باعث خواب بهتر شود.

چه زمانی باید از مصرف دانه کتان اجتناب کرد؟

در حالی که مصرف بذر کتان برای لاغری شکم و پهلو برای اکثر مردم بی‌خطر است، اما شرایط خاصی وجود دارد که باید از مصرف آن اجتناب یا آن را با احتیاط مصرف کرد.

چرا تخم کتان بخوریم؟

  • زنان باردار یا شیرده: دانه کتان حاوی لیگنان است و می‌تواند به‌عنوان فیتواستروژن عمل کند. این امر ممکن است برای زنان باردار یا شیرده نگران کننده باشد؛ زیرا این ترکیبات اثرات استروژن را در بدن افزایش می‌دهند.
  • افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنند: دانه کتان حاوی سطوح بالایی از اسیدهای چرب امگا ۳ است و احتمال دارد خطر خونریزی را افزایش دهد. بنابراین اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنید، قبل از مصرف بذر کتان برای لاغری شکم و پهلو با یک متخصص صحبت کنید.
  • افراد با سابقه بیماری‌های حساس به استروژن: دانه‌های کتان حاوی لیگنان هستند و می‌توانند به‌عنوان فیتواستروژن عمل کنند. در نتیجه ممکن است برای افرادی که سابقه بیماری‌های حساس به استروژن دارند (مانند اندومتریوز، فیبروم یا سرطان سینه) نگران کننده باشد.
  • افرادی که سابقه دیورتیکولیت دارند: بذر کتان سرشار از فیبر است و در برخی افراد باعث ناراحتی معده، نفخ و تولید گاز می‌شود. افرادی که سابقه دیورتیکولیت یا سایر بیماری‌های گوارشی دارند باید از مصرف بذر کتان خودداری یا به مقدار کم مصرف کنند.
بیشتر بخوانید:  گنج هیتلر پیدا شد

آیا مصرف دانه کتان برای کاهش وزن عوارض جانبی دارد؟

به‌طورکلی مصرف مقادیر متوسط دانه‌ کتان برای اکثر افراد بی‌خطر است. با این حال مانند هر غذا یا مکمل دیگر، ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی ایجاد کند. برخی از عوارض جانبی بالقوه آن‌ به شرح زیر است:

چرا بذر کتان بخوریم؟

  • مصرف مقادیر زیاد بذر کتان برای لاغری شکم و پهلو، ممکن است باعث نفخ، گاز و ناراحتی معده شود.
  • گاهی اوقات فیبر بالای دانه کتان در برخی افراد باعث اسهال یا یبوست می‌شود.
  • برخی از افراد ممکن است به دانه کتان حساسیت داشته باشند و علائمی مانند کهیر، خارش و تورم صورت، لب‌ها، زبان و گلو را تجربه کنند.
  • محتوای فیبر بالای دانه کتان ممکن است با جذب برخی داروها مانند رقیق‌کننده‌های خون و داروهای ضد بارداری خوراکی، تداخل ایجاد ‌کند.
  • دانه کتان حاوی سطوح بالایی از اسیدهای چرب امگا ۳ است و ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد.

خواص بذر کتان

کلام آخر

بذر کتان برای لاغری شکم و پهلو یک رویکرد عالی و طبیعی است. فواید آن‌ بیشتر به این دلیل است که کالری کمی دارد و بهترین منبع گیاهی اسیدهای چرب ضروری امگا ۳، فیبر، پروتئین و آنتی‌اکسیدان‌ها محسوب می‌شود.

شما می‌توانید روغن بذر کتان را در رژیم غذایی خود قرار دهید. زیرا حاوی چربی‌های سالم است، به کاهش قند خون و کلسترول بد کمک می‌کند و التهاب را کاهش می‌دهد. با این حال، قبل از مصرف دانه کتان به‌عنوان بخشی از رژیم لاغری خود، حتماً با پزشک مشورت کنید.

پایان رپورتاژ آگهی

مطلب پیشنهادی

انواع نان رژیمی را بشناسید

ما همیشه به دنبال راه‌هایی برای مصرف خوراکی‌های سالم‌تر در برنامه رژیم غذایی خود هستیم. یکی …