انواع نان رژیمی را بشناسید

ما همیشه به دنبال راه‌هایی برای مصرف خوراکی‌های سالم‌تر در برنامه رژیم غذایی خود هستیم. یکی از روش‌هایی که این روزها توسط کارشناسان تغذیه توصیه می‌شود، استفاده از نان رژیمی است. معمولا زمانی که انواع نان رژیمی به دیگران معرفی می‌شود، اولین سوال درمورد فواید و نحوه تاثیرگذاری آن بر برنامه رژیم لاغری است. در این مطلب قرار است راجع به انواع نان رژیمی توضیحات کاملی بدهیم. همراهمان باشید.

انواع نان

نان رژیمی چیست؟

نان رژیمی نوعی نان با کالری و کربوهیدرات کم هست و به‌طور خاص برای افرادی تهیه شده که به دنبال جایگزینی سالم‌تر برای نان معمولی می‌گردند. انواع نان رژیمی برای کسانی که به دنبال کم کردن وزن یا کنترل سطح قند خون خود در برنامه رژیم غذایی خود هستند، بسیار مفید است.

دیگر نگردید؛ بهترین رژیم لاغری شکم لیمومی همینجاست.

انواع نان رژیمی برخلاف نان معمولی که با آرد تصفیه‌شده پخت می‌شود و اغلب حاوی شکر اضافی است، با دانه‌های کامل و سایر مواد مغذی با فیبر بالا تهیه می‌شوند. هدف اصلی تهیه این نان، فراهم کردن گزینه‌ای مغذی برای افرادی است که به‌طورکلی به سبک زندگی سالم‌تر علاقه دارند.

ویژگی‌های نان رژیمی را بشناسید

نان رژیمی از ترکیب موادی با مقدار کالری پایین و فیبر بالا تهیه می‌شود. درواقع به دلیل میزان فیبر بالای این نان، برای مدت طولانی‌تری احساس سیری دارید. علاوه بر این، نان رژیمی اغلب با استفاده از دیگر ترکیبات با کالری پایین، مانند پوسته اسفرزه (psyllium) پخته می‌شود که به‌عنوان فیبر رژیمی معروف است.

این نوع فیبر، تعداد کالری مصرفی را در افرادی که رژیم غذایی لاغری دارند، کاهش می‌دهد. اغلب نان‌های رژیمی دارای حداکثر ۵۰ کالری در هر برش و ۱۰ تا ۱۵ گرم کربوهیدرات هستند. برخی از انواع آن با ویتامین‌ها و مواد معدنی تقویت می‌شوند که می‌توانند یک انتخاب مناسب برای صبحانه یا ناهار باشند.

نان سبوس‌دار برای لاغری

نان رژیمی چگونه آماده می‌شود؟

نان رژیمی با استفاده از ترکیبی از آرد دانه کامل، آب، مخمر و سایر ترکیبات با کالری پایین مانند پوسته اسفرزه تهیه می‌شود. برای تهیه آن، مواد اولیه با هم مخلوط و در دمای بالا پخته می‌شوند. نتیجه این کار، یک قرص نان خوشمزه و مغذی است که سفره شما را به سالم‌ترین شکل تکمیل می‌کند.

بیشتر بخوانید:  طرز تهیه 9 میان وعده رژیمی و کم‌کالری خوشمزه

انواع نان رژیمی کدامند؟

healthline می‌گوید که از نان‌های رژیمی انواع مختلفی وجود دارند که هرکدام دارای ویژگی‌ها و طعم‌های منحصربه‌فرد هستند. برخی از محبوب‌ترین انواع آن، شامل نان دانه کامل گندم، نان چاودار، نان جو دوسر، نان بدون گلوتن و نان خمیرترش است. هر یک از این نان‌ها با استفاده از مواد اولیه و روش‌های آماده‌سازی مختلف تهیه می‌شوند که همین موضوع طعم‌ها و بافت‌های مختلفی را ایجاد می‌کند.

تفاوت بین نان رژیمی و نان معمولی چیست؟

تفاوت عمده بین نان رژیمی و نان معمولی، ترکیبات مورداستفاده در هرکدام از آن‌ها است. همان‌طور که در قسمت‌های قبلی گفتیم، نان معمولی معمولاً با آرد تصفیه‌شده تهیه می‌شود که در طول فرآوری، مواد مغذی آن از بین می‌رود. همچنین حاوی قندهای اضافی و نگه‌دارنده است که باعث افزایش وزن و بروز مشکلات دیگر می‌شود.

از سویی دیگر، نان رژیمی با استفاده از غلات و مواد غذایی مفید دیگر درست می‌شود. همین موضوع آن را برای کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند، به یک گزینه سالم‌ تبدیل می‌کند. علاوه بر این، نان رژیمی اغلب چربی و شکر کم‌تری نسبت به نان معمولی دارد که می‌تواند به کاهش کالری غذای شما هم کمک کند.

آیا نان رژیمی کم‌کالری است؟

اگر می‌پرسید که آیا نان رژیمی کالری کمی دارد یا خیر، جواب این سوال مثبت است. نان رژیمی کالری کمی دارد و بیشتر انواع آن، حداکثر حاوی ۵۰ کالری در هر برش هستند. در مقایسه با نان معمولی، کم‌کالری بودن به این دلیل است که با استفاده از آرد غلات و دیگر مواد غذایی با کالری پایین درست می‌شود.

چه کسی می‌تواند از نان رژیمی سود ببرد؟

بدون شک کسانی که به دنبال گزینه‌ای سالم‌تر برای تناسب اندام خود هستند، می‌توانند از مصرف نان رژیمی سود ببرند. به‌ویژه افرادی که می‌خواهند سطح قند خون یا مصرف کربوهیدرات را کنترل کنند، مصرف این نوع نان برایشان بسیار مفید است. علاوه بر این، افراد مبتلا به حساسیت گلوتنی یا بیماری سلیاک امکان استفاده از نان‌های معمولی را ندارند و بهترین گزینه برای آن‌ها مصرف نان غلات است.

بیشتر بخوانید:  معرفی پروتز چشم بدون تخلیه و بهترین دکتر پروتز چشم مصنوعی

نان رژیمی چگونه به کاهش وزن کمک می‌کند؟

نان رژیمی می‌تواند با فراهم کردن کالری کم و فیبر بالا برای وعده‌های مختلف، سبب کاهش وزن شود. فیبر این نان احساس سیری طولانی‌مدت ایجاد می‌کند و احتمال پرخوری یا مصرف خوراکی‌های مختلف بین وعده‌های غذایی را کاهش می‌دهد. همچنین به تنظیم سطح قند خون کمک می‌کند. این موضوع میل شما به مصرف مواد غذایی ناسالم را از بین می‌برد و سطح انرژی بدن را در طول روز بهبود می‌بخشد.

این مطلب خلاصه‌ای از مطلب مجله سلامتی لیمومی است

آیا بیماران دیابتی مجاز به مصرف نان رژیمی هستند؟

همان‌طور که می‌دانید، افراد مبتلا به دیابت باید رژیم غذایی خاصی را رعایت کنند تا بیماریشان تشدید نشود. بدون شک مصرف نان رژیمی برای آن‌ها بسیار مناسب است. چراکه اغلب دارای قند کم و فیبر بالا است و می‌تواند به تنظیم سطوح قند خون کمک کند. علاوه بر این، نان رژیمی اغلب با استفاده از آرد غلات تولید می‌شود که شاخص قند خون پایینی دارد و سبب جلوگیری از افزایش قند می‌شود.

آیا نان رژیمی برای افراد دارای حساسیت گلوتن مناسب است؟

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به گلوتن حساسیت دارند، احتمالا یکی از مشکلاتی که با آن روبرو هستید، انتخاب نان است. نان رژیمی با ترکیبات فاقد گلوتن تولید می‌شود و می‌تواند گزینه مناسبی برای افراد مبتلا به سلیاک باشد. دقت داشته باشید که شما همواره باید به دنبال نانی بگردید که در جدول غذایی آن‌ها برچسب عاری از گلوتن یا دانه‌های جایگزین مانند کینوا یا برنج قهوه‌ای موجود باشد.

مصرف روزانه نان رژیمی چقدر است؟

مصرف روزانه توصیه‌شده نان، بسته به عوامل مختلفی ازجمله سن، جنس و سطح فعالیت تعریف می‌شود. به‌طورکلی توصیه متخصصان این است که افراد، بین ۳ تا ۶ وعده نان کامل غلات در روز مصرف کنند. البته در این خصوص بهتر است با مشاور تغذیه مشورت کنید تا باتوجه به شرایط شما میزان مصرف مشخص شود.

بیشتر بخوانید:  مدل های دوربین مدار بسته

نان سبوس‌دار

آیا نان رژیمی می‌تواند مواد معدنی و ویتامین‌های لازم را فراهم کند؟

برخی افراد بر این باورند که کم‌کالری بودن نان باعث کاهش مواد مغذی و خاصیت آن می‌شود. در صورتی که نان رژیمی می‌تواند مغذی باشد و مواد معدنی و ویتامین‌های لازم بدن را فراهم کند. دلیل خاصیت بالا در این نان، وجود غلات در ترکیبات است. علاوه بر این، بسیاری از نان‌های رژیمی با ویتامین‌ها و مواد معدنی اضافی غنی‌ شده و به یک گزینه مغذی و سالم تبدیل می‌شوند.

در زمان خرید نان‌های رژیمی پیشنهاد می‌کنیم به دنبال خرید انواعی باشید که با ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند آهن، کلسیم و ویتامین‌های گروه B غنی‌شده باشند. این مواد مغذی برای حفظ سلامتی جسمانی ضروری هستند. بنابراین دریافت آن‌ها از هر منبع غذایی که در طول روز مورداستفاده قرار می‌گیرد، باید در اولویت باشد.

چگونه از نان رژیمی در برنامه غذایی روزانه خود استفاده کنیم؟

قرار دادن نان رژیمی در وعده‌های غذایی صبحانه، نهار یا شام انتخابی آسان و البته بسیار خوشمزه است. شما می‌توانید از این نان به‌عنوان ‌پایه‌ای برای تهیه نان برشته استفاده کنید. همچنین می‌توان از ترکیب آن‌ با یک ماده سالم مانند آووکادو، گوجه‌فرنگی، کره بادام‌زمینی، موز، یا حمص و سبزی‌ها، ساندویچ خوشمزه‌ای تهیه کرد. علاوه بر این‌ها، می‌توانید از نان‌های غلات در کنار سالاد یا سوپ مصرف کنید و لذت ببرید!

سخن پایانی

نان رژیمی یکی از مواد غذایی است که معمولا در برنامه‌های رژیم لاغری توسط متخصصان توصیه می‌شود. افرادی که قصد کاهش وزن، کنترل قند خون و سالم‌سازی رژیم غذایی خود را دارند معمولا به این دسته از نان‌ها علاقه‌منداند. شما می‌توانید از همین امروز این جایگزینی را انجام دهید و از تغییرات سلامت خود بعد از مدتی شگفت‌زده شوید. بدون شک این تغییر کوچک می‌تواند نتیجه‌ای باورنکردنی برای شما به همراه داشته باشد.

پایان رپورتاژ آگهی

مطلب پیشنهادی

شرح عمل بینی

شرح عمل بینی عمل بینی یک جراحی پلاستیک و زیبایی بینی است. هدف عمل بینی  …