برای تحصیل در کشور پیشرفته کانادا به چه شرایط و مدارکی نیاز است؟

کانادا؛ کشوری با امکانات آموزشی پیشرفته و شرایط آسان برای تحصیل

کانادا از جمله کشورهایی است که سالانه دانشجویان بین‌المللی بسیاری را برای تحصیل در این کشور جذب می‌کند. این کشور امکان دریافت بورسیه تحصیلی و کار در حین تحصیل را برای دانشجویان فراهم کرده است. همچنین دانشجویان پس از تحصیل گواهی کار دریافت خواهند کرد و می‌توانند از طریق تحصیل در کانادا اقامت این کشور را دریافت کنند. اخذ اقامت دائم کانادا پس از سه سال اقامت در این کشور امکان‌پذیر است. البته شما برای تحصیل در کانادا به گردآوری مدارک و ایجاد شرایط خاصی نیاز دارید. با ما در این مطلب همراه باشید تا با مدارک مورد نیاز تحصیل در کانادا و شرایط اعزام دانشجو به خارج از کشور آشنا شویم.

آشنایی با سیستم آموزش کشور کانادا

قبل از بررسی شرایط تحصیل در کانادا باید با سیستم آموزش این کشور آشنا شویم. در کشور کانادا مثل اکثر کشورهای دنیا دوره مدرسه 12 سال است. دروه ابتدایی ممکن است تا هشت سال طول بکشد. البته این مدت زمان به استان محل تحصیل بستگی دارد. دانش‌آموزان پس از دوره ابتدایی به مدت یک سال در دوره راهنمایی تحصیل کرده و بعد وارد دبیرستان می‌شوند. بعد از تحصیلات مدرسه وارد داشنگاه شده و در رشته انتخابی خود مشغول به تحصیل خواهند شد. در کشور کانادا تحصیل در دانشگاه شامل سه دسته کالج‌ها، دانشگاه‌ها و موسسات فنی تقسیم می‌شود.

دوره‌های تحصیلی دانشگاه در کانادا به دو زبان انگلیسی و فرانسوی که زبان‌های رسمی این کشور هستند، ارائه خواهند شد. نکته مهمی که باید بدانید این است که برای تحصیل در کانادا تسلط به یکی از زبان‌های انگلیسی و فرانسوی کافی خواهد بود. گفتنی است که در کالج‌ها و موسسات فنی دانشجویان به یادگیری فنونی برای ورود سریع‌تر به بازار کار تحصیل می‌کنند. اما در دانشگاه‌ها فقط به صورت آکادمیک تحصیل خواهند کرد.

بیشتر بخوانید:  نقش نرم افزارهای هوشمند در آینده صنعت حمل و نقل

مدارک مورد نیاز و شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی در کانادا

برای مهاجرت تحصیلی به کانادا و تحصیل مقطع کارشناسی در این کشور، شرایط و مدارک موردنیاز خاصی لازم است. اولین شرط گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های کانادا، داشتن مدرک زبان آیلتس یا تافل خواهد بود. همچنین معدل مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی شما برای اخذ پذیرش باید حداقل 14 باشد. این امکان در کانادا وجود دارد که بدون گذراندن دوره پیش‌دانشگاهی وارد دوره کارشناسی بشوید. اما برای این کار باید واحدهایی که دانشگاه موردنظر شما تعیین کرده را قبل از ورود به مقطع کارشناسی بگذرانید.

برخی از دانشگاه‌های برتر کانادا مدرک دیپلم با معدل حداقل 15 از شما می‌خواهند. در صورتی که قصد دارید بدون مدرک پیش‌دانشگاهی وارد مقطع کارشناسی در کانادا بشوید به یک سری مدارک نیاز دارید که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • مدرک دیپلم با دست کم سه سال تحصیل
  • معدل دیپلم حداقل 15
  • مدرک زبان انگلیسی با نمره کافی برای رشته موردنظر

البته این امکان هم در کانادا وجود دارد که بدون داشتن مدرک زبان از دانشگاه‌های این کشور پذیرش بگیرید و قبل از شروع دوره تحصیلی، یک دوره  زبان بگذرانید. البته برای اخذ ویزای کانادا باید مدرک زبان داشته باشید. در صورتی که قصد مهاجرت بدون مدرک زبان را داشته باشید، فرایند اخذ ویزا ممکن است دشوار شود. نکته‌ای که باید بدانید این است که اخذ پذیرش برای دوره کارشناسی هزینه بالای دارد و امکان دریافت بورسیه نسبت به دوره‌های دیگر پایین‌تر بوده و ممکن است شرایط دشوارتری داشته باشد.

مدارک مورد نیاز و شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا

مهاجرت تحصیلی به کانادا و اخذ پذیرش برای دوره کارشناسی ارشد در این کشور نسبت به دوره کارشناسی آسان‌تر است. به همین دلیل دانشگاه‌های کانادا برای مقطع کارشناسی ارشد دانشجوی بیشتر نسبت به دوره کارشناسی جذب می‌کنند. همچنین اخذ بورسیه تحصیلی در این مقطع آسان‌تر خواهد بود. دانشجویان می‌توانند دوره کارشناسی ارشد در کانادا را به دو صورت پژوهش‌محور و درس محور بگذرانند.

بیشتر بخوانید:  ادکلن، باعث مرگ ناپلئون بناپارت شده است!

در دوره کارشناسی ارشد پژوهش‌محور، دانشجو باید پایان‌نامه خود را به صورت یک پروژه پژوهشی انجام دهد. در کارشناسی ارشد درس محور، دانشجو به جای انجام دادن پایان‌نامه پژوهشی، فقط تعدادی واحد درسی را می‌گذراند. نکته‌ مهمی که باید بدانید این است که اخذ بورسیه فقط برای کارشناسی راشد پژوهش‌محور امکان‌پذیر است. برای اخذ پذیرش مقطع تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا به یک سری مدارک نیاز دارید که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • نمره آیلتس حداقل 6.5
  • نمره لازم در آزمون GRE
  • مدرک کارشناسی و دیپلم به همراه ریز نمرات
  • رزومه تحصیلی و CV
  • انگیزه‌نامه و توصیه‌نامه از یک استاد دانشگاه
  • کاورلتر
  • مقاله‌های علمی منتشر شده
  • پورتفولیو برای برخی از رشته‌ها

مدارک مورد نیاز و شرایط تحصیل در مقطع دکترا در کانادا

تحصیل مقطع دکترا در کانادا یک فرصت عالی پژوهشی در توسعه تخصص شما به شمار می‌رود. حدودا بیش از یک‌سوم پژوهش‌ها در کشور کانادا داخل دانشگاه‌های موجود در این کشور صورت می‌گیرند. از جمله شرایط تحصیل در کانادا و مقطع دکترا می‌توان به مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش اشاره کرد. اول اینکه نمره آیلتس شما باید حداقل 6.5 باشد. همچنین می‌توانید مدرک زبان تافل هم ارائه دهید.

شما باید مدرک آزمون GRE، مدارک تحصیلی قبلی یعنی دیپلم، کارشناسی و کارشناسی ارشد به همراه ریز نمرات آن‌ها را در مدارک مورد ارائه به دانشگاه، داشته باشید. به‌علاوه باید رزومه تحصیلی، CV، توصیه‌نامه از یک یا دو استاد دانشگاه، انگیزه‌نامه، کاورلتر، مقالات علمی‌پژوهشی منتشر شده و پورتفولیو برای برخی رشته‌های را به دانشگاه موردنظر ارائه دهید.

بیشتر بخوانید:  جمجمه‌ای که یک شبه ارزشمند شد+عکس

شرایط تحصیل در مقطع فوق دکترا در کانادا

برای دانشجویانی که در مقطع فوق دکترا تحصیل می‌کنند این دوره یک شغل به شمار می‌رود و در ازای پژوهش‌هایی که در این دوره انجام می‌دهند حقوق می‌گیرند. طول دوره فوق دکترا در کانادا نهایتا پنج سال خواهد بود. برای تحصیل مقطع فوق دکترا در کشور کانادا باید یک سری مدارک موردنیاز را به دانشگاه خود ارائه دهید. مهم‌ترین مدارک موردنیاز برای اخذ پذیرش در مقطع فوق دکترا عبارتند از:

  • مدارک تحصیلی قبلی به همراه ریز نمرات ترجمه شده
  • رزومه تحصیلی و CV
  • تحقیقات و مقالات نوشته و منتشر شده
  • پاسپورت معتبر
  • نمرات لازم در آزمون‌های آیلتس و GRE
  • دو یا سه توصیه‌نامه از اساتید دانشگاه
  • مدارک اجازه کار در کانادا

مهاجرت به کانادا و ادامه تحصیل با امکانات بالا و به زبان انگلیسی

مهاجرت به کانادا و ادامه تحصیل در این کشور مزایای زیادی برایتان خواهد داشت. برای مثال در این کشور می‌توانید در دانشگاه‌هایی با سطح کیفی بالا به زبان انگلیسی تحصیل کنید. برخی از این دانشگاه‌ها شامل دانشگاه تورنتو، دانشگاه مک گیل، دانشگاه بریتیش کلمبیا، دانشگاه آلبرتا، دانشگاه مونترال، دانشگاه مک مستر، دانشگاه واترلو، دانشگاه وسترن، دانشگاه کلگری و دانشگاه اتاوا می‌شوند. شما می‌توانید با اخذ پذیرش و ویزا در این دانشگاه‌ها از مقطع کارشناسی تا مقطع فوق دکترا به تحصیل بپردازید. بنابراین اگر قصد مهاجرت تحصیلی را دارید، کشور کانادا می‌تواند از گزینه‌های عالی برای شما باشد.

مطلب پیشنهادی

شرح عمل بینی

شرح عمل بینی عمل بینی یک جراحی پلاستیک و زیبایی بینی است. هدف عمل بینی  …