بازی محلی گُل در شوارز – لردگان

 

دیدنی های لردگان،جاذبه های گردشگری لردگان

بازی محلی گُل در شوارز در لردگان

 

این بازی معمولا از بازیهایی میباشد که بیشتر دختران آن را انجام می دهند. این بازی معمولا به صورت انفرادی انجام می شود و به صورت تیمی خیلی کم برگزار می شود. در این بازی از چند سنگ کوچک استفاده می کنند که میزان این سنگها بستگی به پیشه ای یا غیر پیشه ای بودن بازیکنان دارد که میزان سنگها به صورت 5، 7، 9، 11 تایی و … می با شد و میزان آنها قطعا باید شخص باشد. این بازی دارای مراحل مختلفی می باشد که این مراحل عبارتند از:

در اینجا مراحل را در حالتی که 5 سنگ داریم توضیح می دهیم.

1) دست گرفتن:
این مرحله معین‌کردن کننده ی این میباشد که کدام بازیکن، ابتدا کننده ی بازی میباشد و نحوه انجام این مرحله به این صورت میباشد که بازیکن همه سنگها را بالا انداخته و باید با پشت دست آنها را بگیرد، با زیکنی که میزان سنگ بیشتری را با پشت دست خود بگیرد به عنوان ابتدا کننده ی بازی میباشد، اگر دو بازیکن میزان سنگهای تساوی را با پشت دست بگیرند، با زیکنان یک بار دیگر این کار را انجام می دهند تا جایی که یک بازیکن بتواند میزان سنگ بیشتری را با دست خود بگیرد و این بازیکن به عنوان ابتدا کننده ی بازی میباشد.

2) دوقُل:
بازیکنی که سنگ بیشتری را با پشت دست گرفت بازی را ابتدا می کند.
در این مرحله، ابتدا هر پنج سنگ را روی زمین می ریزد و ازبین این پنج سنگ، یک سنگ را برمی دارد، این سنگ را بالا می اندازد و دوتا از سنگهایی که روی زمین افتاده اند را بلند می کند و سنگی که بالا انداخته را می گیرد به طوری که در نهایت سه سنگ درون دست اوست، این دوسنگ را کنار گذاشته و دو سنگ دیگر را به همین صورت بلند می کند. در اینجا وقتی بازیکن می خواهد دو سنگ را بلند کند باید تمرکزفکر کند که دست او به سنگهای دیگر برخورد نکند چون در این صورت باید سنگها را به نفر دیگر بدهد و بازی دست او می افتد.

بیشتر بخوانید:  معرفی بازی وسطی

3) سه قل:
در این مرحله بازیکن، چهار سنگ را در دست گرفته، یک سنگ را بالا انداخته و سه سنگ دیگر را روی زمین قرار می دهد و سنگی که بالا انداخته را می گیرد، سپس همین سنگ را دوباره بالا انداخته و سه سنگی را که روی زمین قرار داده را بلند می کند به طوری که چهار سنگ را مجدداً در دست خود می گیرد.

4) چهار قُل:
این مرحله همانند مرحله ی سه قل میباشد با این اختلاف که پنج سنگ در دست گرفته ویک سنگ را بالا انداخته و چهار سنگ دیگر را روی زمین گذاشته و سنگی را که به بالا انداختیم را می گیریم، سپس همان سنگ را دوباره بالا انداخته و چهار سنگ را برداشته و سنگی که بالا انداخته را می گیریم و در نهایت هر پنج سنگ را باید در دست بگیریم.

5) غش:
در این مرحله هر پنج سنگ را در دست گرفته، یک سنگ را به بالا انداخته و چهار سنگ دیگر رادر دست داشته و باید در مدت زمانی که سنگ را بالا انداخته ایم، انگشت اشاره ی خود را بر روی زمین کشیده و سنگی که بالا انداخته ایم را بگیریم. این مرحله برحسب موافقت بازیکنان می تواند یک بار یا بیشتر انجام گیرد.

6) عروس آشپال:
در این مرحله پنج سنگ را بالا انداخته و با پشت دست گرفته و روی زمین می ریزیم، سپس یکی از این سنگها را برداشته و با بالا انداختن آن به بالا، دو سنگ دیگر را برمی داریم، این دو سنگ را کنار گذاشته و دو سنگ دیگر را به همین صورت بلند می کنیم. مرحله ی عروس آشپال همانند مرحله ی دو قل میباشد و تنها تفاوتی که با آن دارد این میباشد که در مرحله ی عروس آشپال سنگها را با پشت دست گرفته و روی زمین می ریزیم در حالی که در دوقل سنگها را بدون اینکه با پشت دست بگیریم روی زمین می ریزیم.

بیشتر بخوانید:  بازی محلی صندلی بازی
) تخم:
در این مرحله سنگها را دو به دو در دست گرفته، یکی از این دو سنگ را بالا انداخته و سنگ دیگر را روی زمین گذاشته، سپس یک سنگ دیگر را برداشته و دوباره یک سنگ را بالا انداخته و یک سنگ دیگر را روی زمین قرار می دهیم ، به همین صورت همه ی سنگها را روی زمین قرار می دهیم، باید تمرکزفکر شود در هر بار که سنگی را روی زمین قرار می دهیم، این سنگ به سنگ یا سنگهای قبلی برخورد نکند چون در این صورت سنگها به نفر مقابل داده شده و بازی دست او می افتد.

بازی گُل در شوارز،لردگان،بازی های محلی لردگان

برای ابتدا بازی، بازیکنی که سنگ بیشتری را با پشت دست گرفت بازی را ابتدا می کند

Cool زنجفیل:
در این مرحله، سنگها را روی زمین ریخته، سپس یک سنگ را به دلخواه برداشته و این سنگ را بالا انداخته و یک سنگ دیگر را بلند می کنیم، بعد دو سنگ را بالا انداخته و سنگ سوم را برمی داریم و به همین صورت سه سنگ را بالا انداخته و سنگ چهارم را برمی داریم وبه همین صورت همه ی سنگها را برمی داریم.

9) دست زدن:
این مرحله برحسب موافقت بین دو بازیکن مشخص می شود که چند دست زده شود و نحوه ی دست زدن به این صورت میباشد که هر پنج سنگ را بالا انداخته، کف دست خود را برزمین زده و همه ی پنج سنگی که بالا انداخته ایم را باید بگیریم.

بیشتر بخوانید:  بازی قدیمی و جالب «قره گردم»

10) دست گرفتن:
این مرحله، آخرین مرحله می باشد. در این مرحله، بازیکن هر پنج سنگ را بالا انداخته و با پشت سنگ آنها را می گیرد، که هر میزان سنگی را که با پشت دست گرفتیم را شمارش وآنها را ثبت می کنیم و دوباره به مرحله ی اول برگشته و همین کار را انجام می دهیم.

در این بازی در صورتی که بازیکن نتواند یکی از این مراحل را به درستی انجام دهد، سنگها را باید به بازیکن مقابل ( حریف او ) بدهد و حریف او نیز همین مراحل را انجام می دهد تا موقعی که نتواند یکی از این مراحل را به درستی انجام دهد( اصطلاحاً می گویند سوخته شود)، دوباره نوبت به نفر اول می رسد و او باید در همان مرحله ای که قبلاً سوخته بود بازی را ادامه دهد.
نکته: در این بازی بازیکن در هر مرحله ای که سوخته شد، بعد ازاینکه بازی دست او افتاد، باید ازهمان مرحله ای که سوخته میباشد بازی را ابتدا کند به جز در مرحلهی دست زدن، که اگر بازیکن در این مرحله سوخته شود باید دوباره از مرحله ی زنجفیل بازی را ابتدا کند و بعد مرحله ی دست زدن را انجام دهد.

در نهایت برای مشخص کردن بازیکن برنده، شمارشهایی را که با گرفتن سنگها با پشت دست در مرحله ی دست گرفتن انجام دادند را با هم جمع کرده و بازیکنی که در مجموع میزان سنگ بیشتری با پشت دست گرفته باشد را به عنوان برنده اعلام می کنند. بازیکن برنده،بازیکن بازنده را تنبیه می کند و تنبیه او به این صورت میباشد که به جمعی که بازیکن بازنده،سنگ کمتری را با پشت دست گرفته باید انگشتان او را بین انگشت شصت و اشاره قرار دهد و انگشتان او را فشار دهد.

منبع: iranvillage.ir

مطلب پیشنهادی

بازی بشین و پاشو

● اهداف کلی: تقویت عضلات پا ● اهداف جزئی: تمرکز حواس و تندرستی سرعت عمل …