با داشتن یک سایت میتوان برای گسترش و پیشرفت در یک کسبوکار تلاش کرد، اما داشتن یک سایت بهتنهایی کافی است یا عوامل دیگری نیز بر این موضوع تأثیر میگذارند؟ مشخصاً داشتن یک سایت بهتنهایی کافی نیست و باید با سئو و بهینهسازی همراه باشد، چرا که سئو به دیدهشدن بیشتر سایت و جذب کاربر کمک میکند.
اما انجام خدمات سئو چگونه قیمتگذاری میشوند؟ چه عواملی بر نحوه قیمت سئو مؤثر هستند؟ این ها سوالاتی هستند که در ادامه به توضیح هر یک از آنها میپردازیم.
قیمت گذاری سئو و نحوه مشخص کردن آن
اگر شما بخواهید که خدمات سئو سایت خود را به یک شرکت یا یک تیم سئوکار بسپارید، باید بدانید که قیمتگذاری پروژههای سئو چگونه انجام میشوند. مشخصکردن قیمت برای خدمات سئو چندین جنبه مختلف دارد.
جنبه اولی که باید به آن توجه شود، قیمتگذاری برای چه و جنبه دوم، قیمتگذاری به چه صورت است که اگر به این دو موضوع توجه کنید، بهصورت کامل نحوه قیمتگذاری سئو خدمات سئو را درک میکنید؛ بنابراین قدمبهقدم سراغ این دو موضوع میرویم.
قدم اول | قیمت گذاری سئو برای چه؟!
نحوه مشخصکردن تعرفه برای بخشهای مختلف پروژههای سئو، بهصورت متفاوت است. برای نمونه، قیمتی که برای کلمات کلیدی مشخص میشود با قیمتی که برای سئو داخلی و سئو خارجی تعیین میشود، متفاوت خواهد بود. اما حالا به عوامل مؤثر بر هر یک از آنها میپردازیم.
عامل اول | قیمت بهبود سئو سایت بهازای کلمه کلیدی
بسیاری از افراد، سئو را با ارتقا رتبه سایت بهازای یک یا چند کلمه کلیدی خاص در گوگل میشناسند؛ بنابراین یکی از عواملی که در مشخصکردن قیمت سئو سایت مؤثر است، تعداد کلمات کلیدی و میزان سختی و رقابت برای آنها است.
سختی کلیدواژه به این معنی است که برای رتبه گرفتن یک عبارت یا کلیدواژه چه مقدار زمان و فعالیت نیاز است تا در نتایج صفحه اول گوگل قرار بگیرد. معمولاً درجه سختی با سه فاکتور زیر بررسی میشود:
– طول کلیدواژه و تأثیر آن بر روی قیمت سئو سایت
– میزان جستجوی کلیدواژه و تأثیر آن بر تعرفه سئو
– میزان رقابت کلیدواژه و تأثیر آن بر هزینه انجام سئو
علاوه بر این باید به این موضوع هم توجه شود که آیا هدف فقط بهبود رتبه است یا هدف، قرارگرفتن در صفحه اول گوگل است؟ بنابراین به این صورت میتوان باتوجهبه کلمه کلیدی، برای سئو قیمتگذاری کرد.
عامل دوم | قیمت گذاری بر حسب سئو داخلی
سئو داخلی یکی از مهمترین مراحل سئو کردن سایت است و قیمتگذاری برای آن بسیار اهمیت دارد. در ابتدا باید زیرساختها و موارد درون سایت خود را نگاهی بیندازیم، زیرا بدون پرداختن به سئوی داخلی، سئوی خارجی بیاثر و در بعضی موارد سبب پنالتی از طرف گوگل میشود. مختصراً میتوان سئو داخلی را به این سه بخش تقسیم نمود:
۱. بهینهسازی سرور
۲. بهینهسازی کدنویسی
۳. بهینهسازی محتوا
برخی از موارد مهم که در تعرفۀ سئوی داخلی مؤثرند، شامل این موارد هستند:
- بهینهسازی عنوان صفحات، متاتگها و واژگان کلیدی
- ایجاد و بهینهسازی سایت مپ داینامیک با قابلیت بهروزرسانی آن
- فعالکردن کش سایت
- کاهش حجم فایلهای دیتا و فشردهسازی آنها
- ثبت سایت در وبمستر گوگل و بینگ
- هزینه بهبود انکر تکستها و لینکدهی داخلی
- بهینهسازی نمایش سایت برای موبایل و تبلت و PC
- سئو و بهینهسازی هدینگ صفحات (تگهای H1 و H2 و …)
- فعالکردن Htaccess. و تصحیح تنظیمات آن
- ترکیب و فشردهسازی فایلهای جاوا اسکریپت
- بررسی urlهای سایت و تصحیح آنها در صورت امکان
- بررسی و ویرایش کدهای منسوخ شده HTML
- فعالکردن Gzip در سایت
- بررسی وجود محتوای Flash و پنجرههای Iframe در سایت
- بهینهسازی تصاویرسایت (کاهش حجم تصاویر و نوشتن متن جایگزین (Alt) برای تصاویر)
- ترکیب فایلهای CSS
- ثبت وبسایت در وبمستر گوگل
- بهینهکردن حجم سایت
- بررسی ریدایرکتهای اعمال شده در سایت
- افزایش سرعت سایت
- بررسی و تصحیح ایندکس و فالو بودن صفحات
عامل سوم | قیمت گذاری بر حسب سئو خارجی
بعد از بررسی سئو داخلی، مواردی که بر قیمتگذاری برای سئو خارجی مؤثرند، به چشم میآیند. در این بخش به برخی از این عوامل میپردازیم.
۱. لینکسازی (Link building) بخش مهم استراتژی سئوی خارجی است.
۲. برندسازی
این فرایند که اعتباربخش آنلاین کسبوکار شما برای کاربران و گوگل است دارای سرفصلهای اصلی سئو خارجی است که فعالیت و زمانی برای خود در برمیگیرد.
۳. بازاریابی محتوا
۴. شبکههای اجتماعی
۵. اینفلوئنسر مارکتینگ
۶. پادکست
۷. نقد و بررسی (Review)
بعد از بررسی عواملی که بر قیمتگذاری بر حسب سؤال برای چه، به قیمتگذاری بر حسب سؤال به چه صورت میپردازیم.
قدم دوم | قیمت گذاری سئو به چه صورت؟!
نحوه مشخصکردن قیمت پروژههای سئو میتواند بهصورت ها و انواع مختلفی انجام شود. برای نمونه قیمتگذاری سئو میتواند بهصورت ساعتی، بهصورت ماهیانه، بهصورت پروژهای، بهصورت عملکردی و … مشخص شود.
نوع اول | قیمت گذاری سئو بهصورت ساعتی
بهصورت معمول شرکتهای سئو از این روش برای انجام خدمات سئو استفاده نمیکنند و متخصصهای سئو که بهصورت فریلنسری، سئو و بهینهسازی انجام میدهند، از این روش استفاده میکنند. همچنین برای آن که مدتزمان انجام کارافزایش یابد معمولاً کار سئو را کندتر انجام میدهند.
نوع دوم | قیمت گذاری سئو بهصورت ماهیانه
این روش قیمتگذاری برای انجام خدمات سئو برای پروژههای طولانیمدت استفاده میشود که نیازی به پرداخت کل هزینه بهصورت یکجا ندارد و میتوان بهصورت ماهیانه آن را پرداخت کرد. در این روش امکان این وجود دارد به دلیل اینکه عموماً قرارداد سئو بهصورت ماهیانه بسته میشود در صورت عدم رضایت از شرکت خدماتدهنده سئو برای مثال در ماه دوم قرارداد امکان فسخ قرارداد را نخواهید داشت.
نوع سوم | قیمت گذاری سئو بهصورت پروژهای
قیمت سئو بهصورت پروژهای معمولاً توسط شرکتهای خدمات سئو انجام میگیرد. میتوان از مزیتهای این روش به ثابت بودن هزینه در کل طول مدت قرارداد اشاره کرد و همچنین به دلیل این که قیمتگذاری خدمات سئو بهصورت پروژهای و زمان قرارداد و کلمات کلیدی موردنظر در قرارداد ذکر میشود امکان تغییر یا فسخ قرارداد وجود ندارد .
نوع چهارم | قیمت گذاری سئو بهصورت عملکردی
در این روش، تا زمانی که پروژه شما به نتیجه دلخواه و مشخصتان نرسیده باشد، شما هیچ هزینهای را پرداخت نمیکنید و همچنین تعرفه بر اساس خدمات انجام شده بر سایت شما در زمان مشخص، تعیین میشود. از مزیتهای این روش این است که تنها زمانی که به نتیجه موردنظر برسید هزینه پرداخت میکنید و این ریسک سرمایهگذاری را بهشدت کاهش میدهد. همچنین دقیقاً میدانید بر روی چه چیزی سرمایهگذاری میکنید و برای رسیدن به چه نتیجه پول پرداخت میکنید.
سخن آخر
برای آن که خدمان سئو سایت خود را به شرکت سئو یا یک تیم سئوکار بسپارید، بهصورت دقیق و مشخص، میزان تجربه کاری و مهارت آنها را بررسی کنید و در کنار این مسئله به نحوه قیمتگذاری سئو توجه بسیاری داشته باشید.