معرفی رشته ساختمان + بازار کار رشته ساختمان

روش تدریس رشته ساختمان, دروس رشته ساختمان, کتاب درسی رشته ساختمان

رشته ساختمان

دوستی با رشته ساختمان

صنعت ساختمان سازی در دهه های اخیر پیشرفت بسیاری کرده می باشد و این موضوع سبب پیچیده تر شدن مراحل و نیاز اساسی به متخصصین در بخش های مختلف شده می باشد. از این رو رشته ساختمان برای رفع این نیازها و آموزش این مهارت ها برای پرکاری در بخش های مختلف ساختمان سازی یا نظارت به وجود آمده می باشد. در ادامه سمت دوستی کامل با این رشته تحصیلی، دلیل‌ها اهمیت، بازار کار و افراد مناسب همراه ما باشید.

معرفی کامل رشته ساختمان

این رشته یکی از مهم ترین و اساسی ترین رشته های تحصیلی می باشد که دانش آموزان پس از پایان دوران متوسطه اول می توانند با ورود به دبیرستان های فنی پیشه ای در آن به تحصیل بپردازند. صنعت ساختمان سازی همواره به عنوان یکی از اصلی ترین دلیل‌ها پیشرفت کشورها شناخته می شود و از اهمیت بینهایت بالایی در تامین امنیت، سر پناه و آسایش مردم دارد.

ساختمان سازی یا معماری در گذشته تنها با یک استاد معمار و گروهی از افراد انجام میشد اما با گذشت روزگار این علم با دلایلی همچون افزایش کیفیت و امنیت سازه ها پیچیده تر شد؛ بدین ترتیب نیاز به افراد متخصص در حوزه های مختلف نیز بیشتر احساس میشد. رشته ساختمان هم به افرادی که علاقه دارند به طور عمومی تر در بخش ساختمان سازی پرکاری کنند کمک می کند تا دانش و مهارت لازم را کسب کنند یا در صورت میل‌کردن به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر تا سطح دکتری بپردازند.

 طرح درس کلی رشته ساختمان, بازار کار رشته ساختمان, رشته ساختمان سازی کاردانش

علاقه مندان می توانند پس از اتمام تحصیل در رشته ساختمان داخل بازارکار شوند

برای مانند در کشور ژاپن پس از چندین زلزله شدید که سبب صدمه های بسیاری شد با استفاده درست از صنعت و علم ساختمان سازی اقدام به مقاوم سازی و اصلاح سازه ها کردند؛ از طرفی نیاز به مسکن های امن در تمامی روزگار های زمان از دغدغه های مهم بشر بوده می باشد. بدین ترتیب با استفاده درست از ابزارها و پرورش متخصصین در زمینه های مورد نیاز می توان آینده ای خوب در این زمینه که می تواند سبب پیشرفت در سایر بخش ها نیز بشود اندیشیدن کرد.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با روش های کاشت تره و تکثیر آن

مقاطع تحصیلی رشته ساختمان

این رشته در هنرستان فنی پیشه ای ارائه می شود و دانش آموزان در سه سال باید مهارت ها و علم لازم سمت دریافت دیپلم را بیاموزند. دروس این رشته عبارتند از:

• پایه دهم

تعلیمات دینی ۱

پارسی ۱

عربی زبان قرآن ۱

زبان خارجی ۱

تربیت بدنی ۱

ریاضی ۱

جغرافیای عمومی و استان شناسی

الزامات محیط کار

فیزیک

نازک کاری ساختمان

نقشه کشی فنی رایانه ای

دانش فنی پایه

• پایه یازدهم

تعلیمات دینی ۲

پارسی ۲

عربی زبان قرآن ۲

زبان خارجی ۲

تربیت بدنی ۲

ریاضی ۲

علوم اجتماعی

انسان و محیط زیست

شیمی

نقشه کشی ساختمان

اسکلت سازی ساختمان

درس انتخابی بین دروس تعقل و سواد رسانه ای یا هنر

درس انتخابی میان کاربرد فناوری های نوین یا مدیریت تولید

• پایه دوازدهم

تعلیمات دینی ۳

پارسی ۳

عربی زبان قرآن ۳

تربیت بدنی ۳

ریاضی ۳

زمان معاصر

سلامت و بهداشت

زمینه‌سازی دفاعی

مدیریت خانواده و سبک زندگی

نقشه برداری ساختمان

فناوری های ساختمان

دانش فنی تخصصی

کارآموزی

ادامه تحصیل در رشته ساختمان

پس از گرفتن مدرک دیپلم علاقه مندان به ادامه تحصیل می توانند در رشته مهندسی عمران داخل دانشگاه شوند. این رشته حدودا صدوپنجاه واحد دارد که پس از آن نیز شرکت در آزمون برای ورود به مقاطع بالاتری مشابه کارشناسی ارشد و دکتری در گرایش های مختلف مهندسی وجود دارد.

بدین ترتیب شما می توانید با ابتدا تحصیل در رشته ساختمان دانش خود را افزایش داده و فراتر از یک تکنسین عمومی در این حوزه پرکاری کنید.

بازار کار رشته ساختمان

رشته ساختمان از اهمیت ویژه ای در بسیاری از کشورها بهره‌مند می باشد اما کشورهای درحال توسعه هستند که نیاز بیشتری به متخصصین در این زمینه دارند. بدین ترتیب می توان گفت ایران یکی از بهترین کشورها برای کسب مهارت در صنعت ساختمان سازی می باشد.

با تحصیل در رشته ساختمان شما می توانید به عنوان تکنسین در بخش های مختلفی کار کنید. برای مانند نقشه برداری عمومی ساختمان، قالب بند، سرپرست آزمایشگاه بتن، تعمیرگر دوربین های نقشه برداری، دفاتر فنی مهندسی مشاور ساختمان، طرح‌ریزی قطعات بتنی از پیش ساخته شده، ماکت سازی برای ساختمان ها و… برخی از این نمونه ها هستند.

افرادی که قصد سرمایه گذاری روی تخصص یا در حوزه ی خود را دارند، می توانند سمت خرید سهام شرکت های معتبر یا تاسیس شرکت در زمینه های طرح‌ریزی، حساب‌کردن و اجرای سازه اقدام کنند. البته چنین پرکاری هایی نیازمند کوشش برای کسب علوم و مهارت های دیگری مشابه مدیریت یک سریال و… می باشد.

همه چیز درباره رشته ساختمان, مقاطع تحصیلی رشته ساختمان, رشته ساختمان

دانش آموزان می توانند با ادامه تحصیل یا گرفتن دیپلم در بخش های مختلف این صنعت پرکاری کنند

شخصیت های مناسب رشته ساختمان

انتخاب رشته یکی از مهم ترین اقدامات بسیاری از افراد در طول زندگی و معین‌کردن کننده مسیر آینده آنهاست. در سیستم تحصیلی مجال چندان زیادی برای سنجیدن و کسب تجربه در رشته های مورد علاقه وجود ندارد اما شما می توانید پیش از ورود به رشته ساختمان با حضور در ساختمان های درحال ساخت و ساز یا کمی پرکاری و کارآموزی این شغل و رشته را سنجیده و از علاقه خود اعتماد حاصل کنید.

بیشتر بخوانید:  چگونه مقاله بنویسیم ؟

صنعت ساختمان سازی به عنوان یک تجارت پردرامد شناخته می شود اما علاقه به کسب درامد کافی نیست و محصلان این رشته باید پرکاری هایی که در کارگاه ها یا محیط ساختمان انجام می شود علاقه مند بوده و مهارت های لازم را کسب کنند. اگرچه ممکن می باشد این مسیر برای افراد بسیاری در ابتدا سخت و دشوار به نظر برسد اما در صورت وجود علاقه و پشتکار می توانید استعداد خود را پرورش داده و به آسودگی پرکاری های لازم را انجام دهید.

علاقه به محیط کاری ساختمان، حس آسودگی و آزار نشدن در محیط این شغل را برایتان جذاب تر می کند. همچنین افرادی که می خواهند در این حوزه پرکاری کنند باید به یادگیری و تعقل اهمیت زیادی دهند به طوری که بیشتر روزگار خود را صرف کسب دانش و ارائه راه کار و حل مسئله بپردازند.

کارهای ساختمانی به صورت گروهی و تیمی انجام می شود؛ بدین ترتیب قدرت برقراری ارتباط موثر با دیگران و علاقه مندی به پرکاری های تیمی از جمله پیش نیازهای ورود به رشته ساختمان می باشند.

طرح درس کلی رشته ساختمان, بازار کار رشته ساختمان, رشته ساختمان سازی کاردانش

دانش آموزان این رشته باید به کار در محیط ساختمان علاقه مند باشند

جمع بندی

صنعت ساختمان و سازه ها یکی از مهم ترین صنایع در کشورهای پیشرفته و درحال توسعه به شمار می رود به همین دلیل نیز رشته ساختمان در مقطع تحصیلی متوسطه دوم از اهمیت ویژه ای بهره‌مند می باشد. دانش آموزان پس از گرفتن دیپلم می توانند داخل بازار کار شوند یا در صورت علاقه به ادامه تحصیل در رشته های مرتبط بپردازند. بازار کار و درامد این صنعت مناسب می باشد اما برای ورود به این رشته ابتدا علایق و تمامی جوانب را بسنجید تا در آینده از شغل خود دل‌زده نشوید.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

شرایط نگهداری و پرورش درخت پالونیا

درخت پالونیا معرفی درخت پالونیا درخت پالونیا یکی از زیباترین درختان در هنگام گلدهی میباشد. …