آشنایی با انواع رشته تاسیسات

کاربرد فیزیک مکانیک در رشته تاسیسات،شغلهای رشته تاسیسات

رشته تاسیسات به دو بخش تاسیسات مکانیکی و تاسیسات الکتریکی تقسیم می‌شود

معرفی رشته تاسیسات

امروزه فراگیری علم و دانش تاسیسات از اهمیت بینهایت بالایی بهره‌مند هست به طوری که در بسیاری از کشورها کارشناسان و مهندسان این رشته از بالاترین حقوق‌ها بهره‌مند هستند.

به طور کلی می‌توان رشته تاسیسات را دانش جنگ با طبیعت برای آسایش و آسایش بیشتر دانست. برای مانند: بالا کشیدن آب خلاف جذب، سیستم گرمایشی در فصل سرد و سرمایشی در فصل گرم،‌ سیستم تهویه و… نمونه‌هایی از آن هستند.

آشنایی با انواع رشته تاسیسات

یکی از اصلی‌ترین اهداف بشر همواره تامین آسایش و آسایش بوده هست. در این میان، به کارگیری تاسیسات در طرح‌ریزی و اجرای ساختمان سازی، صنایع یا مکان‌های تجاری اهمیت بسیاری دارد و شناخت این رشته برای کلیه دست‌اندرکاران تاسیسات ساختمانی مهم و ضروری هست.

رشته تاسیسات به صورت کلی به دو بخش تاسیسات مکانیکی و تاسیسات الکتریکی تقسیم می‌شود.

کاربرد فیزیک مکانیک در رشته تاسیسات،شغلهای رشته تاسیسات

تاسیسات الکتریکی

• تاسیسات الکتریکی

پیشرفت صنعت برق سبب رشد سریع فن‌آوری و توسعه کشورهای صنعتی شده هست. به مرور زمانه سیستم‌های جدیدتر جانشین سیستم‌های قبلی می‌شوند و کمبود متخصص در این زمینه می‌تواند مشکل‌ساز باشد. تاسیسات الکتریکی طرح‌ریزی سیستم‌های سیم‌کشی اماکن مسکونی و مراکز صنعتی هست و مواردی مشابه روشنائی، هوشمندسازی ساختمان، برق رسانی، آنتن مرکزی، تلفن، سیستم علام حریق، اجرای خدمت‌ها پله‌برقی و پله برقی، دوربین‌های مداربسته و… را حاوی می‌شود.

هوشمندسازی منازل و ساختمان‌ها در بسیاری از کشورهای صنعتی به امری رایج تبدیل شده هست و در ایران نیز با گذشت زمانه یادگیری و درک مزایای آن به استفاده آنها روی خواهند آورد. همچنین در بسیاری از کشورها که نیروگاه‌های برق اتمی یا پاک وجود دارد تاسیسات الکتریکی به کار رفته بینهایت بیشتر هست. از این رو مهندسان و دانش آموخته‌های این رشته می‌توانند درامد خوبی نیز کسب کنند.

شما می‌توانید این مهارت را به صورت تجربی و نزد یک استاد استاد یاد بگیرید یا برای آموزش آن در رشته تاسیسات الکتریکی در دانشکده‌های فنی تا مقطع کاردانی و کارشناسی به تحصیل بپردازید. این رشته تنها چند واحد کارگاهی با رشته برق صنعتی فرق دارد.

کاربرد فیزیک مکانیک در رشته تاسیسات،شغلهای رشته تاسیسات

در حوزه ساختمان‌سازی و صنایع، بخش تاسیسات تاثیر بینهایت و ايفاي نقش اساسی در عملکرد دارد

• تاسیسات مکانیکی

تاسیسات مکانیکی که کاربردهای متفاوتی دارد و موارد بیشتری را حاوی می‌شود علم مبارزه با طبیعت هست و به شاخه‌های صنعت، درمانی، ورزش و… تقسیم می‌شود. هنرجویان این رشته در زمان تحصیل با طرح‌ریزی، حساب‌کردن، ایفا، راه اندازی، سرویس و نگه‌داری تاسیسات بهداشتی، گرمایی، گازرسانی ساختمان‌های مسکونی، راه‌اندازی و سرویس و اصلاح تاسیسات برودتی خانگی و تجاری، نقشه خوانی و نقشه‌کشی تاسیسات بهداشتی، حرارتی، گازرسانی و برودتی و… آشنا می‌شوند.

بیشتر بخوانید:  همه چیز در مورد سنگ آهن و خواص بینظیر آن

در حوزه ساختمان‌سازی و صنایع، بخش تاسیسات تاثیر بینهایت و ايفاي نقش اساسی در عملکرد دارد؛ در واقع آسایش و آسایش افراد یک ساختمان به عمکرد درست سیستم‌های تاسیساتی آن مرتبط هست که حاوی موارد زیر می‌باشد:

◊ تاسیسات گرمایی

◊ تاسیسات سرمایی

◊ تاسیسات تهویه هوا

◊ تاسیسات گازرسانی

◊ تاسیسات گازهای طبی

◊ تاسیسات آتش‌نشانی (اطفا حریق)

◊ تاسیسات بهداشتی (آب و فاضلاب)

◊ تاسیسات استخر (جکوزی، سونا و استخر)

◊ ایفا و طرح‌ریزی فواره یا آب‌نما

◊ سیستم‌های بخار

کاربرد فیزیک مکانیک در رشته تاسیسات،شغلهای رشته تاسیسات

همانطور که متوجه شدید رشته تاسیسات یک رشته کاملا فنی هست

آشنایی با شغل، بازار کار و درامد

همانطور که متوجه شدید رشته تاسیسات یک رشته کاملا فنی هست و برای علاقه‌مندان به این دسته مشاغل جذابیت دارد. شغل یا رشته تاسیسات خطرات بسیاری در محیط کاری از جمله امکان برق یا گاز گرفتگی، نم زیاد، گرما یا سرما،‌ سر و صدای اذیت‌کننده، خطرات استفاده از تجهیزات مختلف، سقوط از ارتفاع و… دارد. لذا مهم‌ترین نکته رعایت اصول ایمنی در هنگام کار هست تا از بروز پیشامد و آزار دیدن افراد پیشگیری شود. همچنین رشته تاسیسات  به دلیل نیاز قدرت بدنی بالا و انرژی زیاد، معمولا برای آقایان مناسب‌تر هست.

کاربرد فیزیک مکانیک در رشته تاسیسات،شغلهای رشته تاسیسات

رشته تاسیسات  به دلیل نیاز قدرت بدنی بالا و انرژی زیاد، معمولا برای آقایان مناسب‌تر هست

برای یادگیری این کار راه و روش‌های مختلفی وجود دارد؛ برای یادگیری این رشته می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

• یادگیری به صورت کاملا تجربی و نزد یک استاد استاد

• گذراندن دوران‌های فنی لازم و کارآموزی نزد یک استادکار در سمت پیشه‌ای شدن

• سمت تحصیل می‌توانید پس از سال اول دبیرستان داخل شاخه کار و دانش (رشته‌های تاسیسات بهداشتی ساختمان، تاسیسات گرمایی، گازرسانی، حرارتی برودتی یا تهویه مطبوع ساختمان) شوید. در صورت انتخاب فنی و پیشه‌ای باید به «رشته تاسیسات» داخل شوید. تحصیل در این رشته می‌تواند تا مقطع کاردانی یا کارشناسی به طور ناپیوسته در دانشگاه‌ها ادامه پیدا کند.

• از دیگر رشته‌های مرتبط در دانشگاه، میتوانید داخل رشته مهندسی مکانیک گرایش تاسیسات نیز شوید و پس از اتمام تحصیل به بازار کار داخل شوید.

بیشتر بخوانید:  آشنایی بیشتر با عروس هلندی یا کوکاتیل

• در صورتی که هیچکدام از راه‌های بالا برای شما مناسب نیستند،‌ با مراجعه به آموزشگاه‌های آزاد که زیرنظر سازمان فنی و پیشه‌ای تلاش می‌کنند در دوران‌های تخصصی رشته تاسیسات شرکت کنید و مدرکی معتبر دریافت کنید.

معمولا ساعات کاری این شغل (مخصوصا در شرکت‌ها و سازمان‌ها) به صورت پایان وقت هست. اما در صورتی که به صورت مستقل تلاش کنید معین‌کردن ساعت کاری به عهده خود شماست و برخی مزایای دیگری را نیز حاوی می‌شود.

کاربرد فیزیک مکانیک در رشته تاسیسات،شغلهای رشته تاسیسات

خواندن و درک نقشه‌های تاسیساتی ساختمان‌ها از وظایف کارشناس تاسیسات هست

افراد مناسب این شغل

برای انجام این کار باید توانایی کار در محوطه‌های داخلی کم‌عرض، محوطه‌های بیرونی با شرایط آب و هوایی گوناگون، ارتفاع یا داربست‌ها و… را داشته باشید. از دیگر وظایف یک کارشناس تاسیسات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• خواندن و درک نقشه‌های تاسیساتی ساختمان‌ها

• نقشه کشی سیستم تاسیسات مکانیکی ساختمان

• تاسیسات بهداشتی حاوی لوله کشی انواع آب سرد و گرم در ساختمان (اتصال انواع لوله‌ها، لوله کشی آب، فاضلاب و نصب لوازم بهداشتی)

• طرح‌ریزی، ایفا و نظارت بر لوله کشی‌های تاسیسات گاز خانگی یا تجاری

• راه اندازی و اصلاح شوفاژ و سیستم‌های گرمایشی یا دستگاه‌های خنک کننده خانگی و تجاری

• جوشکاری گاز و برق

• راه اندازی و اصلاح انواع تجهیزات سیستم استخرها، جکوزی‌ها و سونا

همچنین داشتن مهارت‌های زیر سمت تلاش مفید در این رشته الزامی هست!

• توانایی کار مطابق با نقشه‌ها و طرح‌های فنی موجود

• مهارت‌های بالا در امور فنی و علمی

• رعایت نظم و تمرکزفکر بالا

• توانایی جسمی مناسب برای شرایط کاری نسبتا سخت

• آگاهی از تمامی مسائل و دستورالعمل‌های ایمنی و رعایت آن

• توانایی همکاری تیمی و کار فردی

• مهارت‌های ارتباطی مناسب

در انتخاب یک شغل به صورت درست و درست عوامل بسیاری از جمله ویژگی‌های شخصیتی، بها‌ها، علایق، مهارت‌ها و… تاثیرگذارند. تمامی افراد ویژگی‌های منحصر به شخص و مخصوص خود را دارند به طوری که حتی برای افراد با نوع تیپ شخصیتی مشابه نیز نمی‌توان از یک نسخه را پیچید! پس در نهایت بهترین کسی که می‌تواند از خوب بودن این شغل برای شما مطمئن باشد خودتان هستید.

شرایط استخدام و میزان درامد

مجال‌های شغلی بسیاری برای این رشته در بازار کار وجود دارد. شما به عنوان یک کارشناس تاسیسات استاد می‌توانید در بخش تاسیسات شرکت‌ها یا سازمان‌ها، کارخانه‌های صنعتی، شرکت‌های ساختمان سازی ابتدا به کار کنید.

اگر تجربه و سرمایه لازم را دارید، می‌توانید به صورت مستقل کار کنید که مزایای بیشتری نسبت به کارمندی دارد. برای مانند شما قطعا به دفترکار نیاز ندارید و با داشتن یک خط تلفن، کارت ویزیت (به صورت آنلاین یا چاپی) به تبلیغات در مکان‌های مختلف بپردازید و به جذب مشتری بپردازید. همچنین وسیله و تجهیزات کاری شما جای زیادی را اشغال نمی‌کنند و به آسودگی می‌توانید آنها را در منزل خود نگه‌داری کنید.

با بیشتر شدن جمعیت، نیاز به ساختمان سازی و اصلاح تاسیسات ساختمان‌های قدیمی سبب فراهم شدن بستر خوب و آینده شغلی مناسبی برای این رشته شده‌اند.

استخدام متخصصان این رشته در کشور آمریکا طی یک دهه گذشته (۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰) رشد ۲۶ درصدی داشته هست که نسبت به سایر مشاغل ۱۲ درصد بیشتر هست! همچنین در استرالیا نیز میزان استخدام این شغل طی پنج سال گذشته تقریبا ۱۱ درصد افزایش یافته و آینده خوبی برای آن دیده می‌شود.

از آنجا که همیشه به متخصصان تاسیسات نیاز داریم، آنها معمولا درامد خوبی دارند و در صورت تلاش به صورت مستقل اگر تمرکزفکر و نظم بالایی داشته باشند،‌ با افزایش خشنودی مشتری به اندازه آنها نیز افزوده می‌شود. همچنین جالب هست بدانید این شغل جز پردرامدترین مشاغل بسیاری از کشورها از جمله آمریکاست. برای مانند: در سال ۲۰۱۳ درامد سالانه آنها ۴۸۲۰۰ دلار بود.

کاربرد فیزیک مکانیک در رشته تاسیسات،شغلهای رشته تاسیسات

همه چیز درباره رشته تاسیسات

جمع بندی

رشته تاسیسات از مهم‌ترین و پرکاربردترین رشته‌های زمانه فعلی هست و آینده بینهایت روشنی نیز برای آن پیشنهاد می‌شود. درامد این شغل مناسب هست و در بسیاری از کشورها جز پردرامدترین مشاغل قرار دارد اما در کنار این موراد باید به خطرات، ریسک و سختی این کار نیز توجه داشته باشیم.

به دلایلی که گفته شود، این رشته برای تمامی افراد مناسب نیست پس قطعا قبل از تحصیل به سنجش توانایی‌ها و مهارت‌های خود بپردازید تا از مناسب بودن آن مطمئن شوید. همچنین در صورتی که به هردلیلی دوست ندارید با تحصیل و درس‌های تئوری و عملی این مهارت‌ها را بیاموزید، میتوانید به صورت تجربی آموزش ببینید.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

شرایط نگهداری و پرورش درخت پالونیا

درخت پالونیا معرفی درخت پالونیا درخت پالونیا یکی از زیباترین درختان در هنگام گلدهی میباشد. …