آشنایی انواع گل لیلیوم + نحوه پرورش گل لیلیوم

آموزش کاشت پیاز گل لیلیوم, گل لیلیوم چیست, نحوه پرورش گل لیلیوم

تصویرها گل لیلیوم

همه چیز درباره گل لیلیوم

گل لیلیوم یا گل سوسن یکی از نمونه گل های معروف و پر کاربرد در مجالس قانونی می باشد. گل لیلیوم با نام علمی Lilium spp شناخته می شود از رسته ی گیاهان Liliaceae می باشد. گل های سوسن با مدل های مختلف به چشم می خورند و علاوه بر تنوع زیستی، تنوع رنگی زیادی دارند. برای دست یابی به اطلاعات بیشتر در زمینه گل های لیلیوم مطالب را دنبال کنید.

اطلاعات تکمیلی در زمینه گل های لیلیوم

گل لیلیوم در زبان پارسی بیشتر به نام گل سوسن شناخته می شود ، اثبات نامیدن این گل به نام سوسن می تواند به دلیل شباهت ظاهری اش به گل سوسن چلچراغ باشد. این گل در کشور ایران بیشتر جنبه تزئینی و کاربردی در دکوراسیون دارد. گل های لیلیوم در ساختار زیر خاکی خود دارای پیاز با فلس های زیادی می باشد و از گیاهان پیاز دار و دارای گل به شمار می آیند . گل های گیاهان لیلیوم بیشتر در فصل تابستان رشد می کنند اما نمونه ای از این گیاهان در فصل بهار گل دهی می کنند . گل های سوسن از جمله گیاهان گرمسیری هستند که اکثریت آن ها در منطقه های شمالی ایران کاشته می  شوند .

ویژگی های گل های لیلیوم

گل های لیلیوم از نظر جنس ۸۰ نوع گوناگون دارند که به صورت گسترده در بخش های معتدل نیمکره شمالی پراکنده شده اند . با اینکه گل های لیلیوم گوناگون هستند اما در ایران تنها  یک گونه از این گل ها کشت می شود . بیشتر نمونه های گل های لیلیوم در باغ ها کاشته می شوند به خصوص نوع چینی و ژاپنی و هیبرید آن .

انواع گل لیلیوم, مشخصات گل لیلیوم, گل لیلیوم

گل لیلیوم طرفداران بسیاری دارد

گیاهان لیلیوم از نظر طولی می توانند بین ۱۵۰ تا ۵۰ سانتی متر رشد کنند. سوسن ها ساقه ای بلند و باریک دارند که برگ های جذاب و سبزی از آن ها آویخته می شود . برگ لیلیوم ها کوتاه و راست  می باشد که در راستای ساقه گل قرار میگیرد .در بخت برگ گل های لیلیوم برجستگی هایی در زیر برگ به چشم می خورد و لبه برگ ها نیز پرز هایی دارد. این گل ها بدون دمبرگ ندارند و بدون بخش گوشوارک نیز هستند. گل های بزرگ و تنهایی که در انتهای  خوشه باشند ۱۰ الی۴ می دهند که اندازه این گل ها حتی گاهی به ۱۵ رقم نیز می رسد.

بیشتر بخوانید:  همه چیز در مورد درخت چنار درختی بلند قامت و مقدس

رنگ گل های لیلیوم بیشتر سفید خالص و  سفید متمایل به زرد می باشد. بخت دم گل این گیاهان ۱۳ سانتی متر می باشد و جامشان نیز به ۶ بخت تقسیم می شود . اندام شهد ساز گل های لیلیوم به رنگ سبز می باشد و عطر گل در آن بخش احساس می شود .

اندام نر و ماده گل های لیلیوم در یک پایه رشد می کند .

دانه سوسن ها تک لپه می باشد می باشد .

نحوه کاشت گل های لیلیوم

گل های لیلیوم  را می توان به سه روش گوناگون کاشت و افزایش داد که عبارتند از:

– به وسیله سوا نمودن پیازچه ها

– به وسیله فلس های پیاز

– به وسیله کاشتن بذر

گل های لیلیوم سمت رشد و افزایش به خاک حاصلخیز ، دما مناسب، نم خوب، کود با کیفیت و آبیاری منظم نیاز دارند.

در روش کاشت به وسیله پیاز در اولین قدم پیاز ها را در اعماق ۶ تا ۲۰ سانتی متری در خاک  می کارند، که این مکان بهتر می باشد نیمه سایه باشد . در روش پیازی می توان پیاز گل های لیلیوم را در یک گلدان متناسب و در اعماق ۵ الی ۱۰ سانتی کاشت.

 گل لیلیوم, عکس گل لیلیوم, تکثیر گل لیلیوم

بخش پیاز گل لیلیوم

در روش کاشتن از راه بذر هم لازم می باشد که بذر ها در اعماق  ۲ الی ۵ سانتی متر خاک کاشته شوند و به مقدار مورد نیاز گیاه آبیاری شوند به گونه ای که گیاه مرطوب نگه داشته شود تا جوانه ها بیرون زده شوند . باید در آبیاری منظم عمل کرد و در این کار زیاده روی نکرد، زیرا آبیاری زیاد به گیاه آزار داخل می کند .

بیشتر بخوانید:  توربین بادی چیست؟ روش کار و تولید برق در توربین بادی

انواع گل لیلیوم

طبقه بندی گل های لیلیوم بر اساس  ویژگی های متفاوتی که هر کدام دارند انجام می شود که بر این اساس در گروه های مختلف قرار می گیرند .

چند نمونه از گل های لیلیوم در ادامه مطلب معرفی می شوند که که نام گونه  ها بر اساس روزگار گلدهی آن ها انتخاب شده می باشد.

گونه Asiatic hybrids : گونه Asiatic hybrids گل های لیلیوم گستره رنگی بلندی از رنگ سفید تا رنگ قرمز بینهایت تیره را دارد. معروف ترین  رنگ  این مدل لیلیوم رنگ زرد و نارنجی می باشد. نمونه های جدید این دسته از گل های لیلیوم بینهایت گیرا تر شده اند بر روی گلبرگ های خود نقطه و شکل های ریز رنگارنگ دارند. ارتفاع گل های دسته  Asiatic hybrids نزدیک به ۷۵ سانتی متر می رسد . گلدهی این گل ها با روند طبیعی در بازه ی اولین روز ها تا اواخر فصل تابستان انجام می گردد.

سر این گل ها بیشتر به سمت بالا ، به سمت پایین و حالت آویخته دیده می شود. این گونه از سوسن ها  با سرعت زیادی در زیر خاک رشد می کنند. نکته قابل توجه در نگهداری  گل های Asiatic hybrids این می باشد که باید هر ۳ تا ۴ سال یک بار گلدانشان عوض‌کردن گردد.

گونه Candidum hybrids : گل های Candidum hybrids به نام madonna lilies نیز شناخته می شوند . این نمونه از گل های لیلیوم به صورت معمول سفید رنگ هستند و عطر بینهایت دلنشینی نیز دارند  . پیاز گونه madonna در اعماق خاک که هم اندازه خود پیاز باشد قرار میگیرد و به صورت کلی کاشت عمیقی ندارند .گلدهی این نمونه در روز های اول فصل تابستان انجام می شود .

گونه Trumpet lilies : گل Regal lily یکی از معروف ترین گل های لیلیوم در رسته لیلیوم های Trumpet lilies قرار دارد .

این گل ها طول بلندی دارد به گونه ای که ارتفاع بعضی از آن ها ۲/۵متر هم می رسد . گستره ی رنگی  لیلیوم های Trumpet  از رنگ سفید تا رنگ ارغوانی می باشد . این نمونه نیز  در اواسط تابستان گلدهی خود را انجام می دهند .

گونه Longiflorum hybrids : این نمونه از گل های سوسن به نام سوسن عید پاک و Easter lily هم شناخته می ‌شوند . آشکار لیلیوم های Longiflorum hybrids شبیه به یک شیپور بلند می باشد .

 گل لیلیوم, عکس گل لیلیوم, تکثیر گل لیلیوم

عکسی از گونه Longiflorum hybrids گل لیلیوم

رنگ این گل ها بیشتر سفید رنگ می باشد اما اضافه بر سفید بعضی از آن ها رنگ زرد نیز دارند . عطر گل های Longiflorum hybrids بینهایت خوشبو می باشد و بویشان طرفداران زیادی دارد.

گونه Lillium lancifolium : گل های  Lillium lancifolium  به نام لیلیوم ببری و Tiger lily نیز شناخته می شوند . لیلیوم های lancifolium ارتفاعی بین ۹۰ تا  ۱۲۰ سانتی متر  دارند . آشکار گل های این گونه به صورت  زنگوله ای و آویخته می باشد ، اما برخلاف شکل گل ها ،  گلبرگ ها به عقب خم می شوند.

کاشت پیاز گل لیلیوم, گل لیلیوم چیست, نحوه پرورش گل لیلیوم

نژاد Lillium lancifolium از گل های لیلیوم

هر ساقه از این گل ها اندازه متعددی گل بر روی خود حمل می کند که این اندازه را می توان حدود ۱۲ رقم گل تشریح کرد .

گونه Oriental hybrids: گونه Oriental hybrids دارای گل های بزرگ و خوش عطری می باشد . بازه ی رنگی این نمونه از رنگ سفید خالص تا رنگ ارغوانی تیره طول دارد . این گل ها برای رشد به یک مکان که نیمه سایه باشد نیاز دارند.

مشخصات گل لیلیوم, گل لیلیوم, عکس گل لیلیوم

نژاد Oriental از محبوب ترین گل های لیلیوم

دمای خاک کاشت پیاز های گونه Oriental hybrids نباید گرم شود ،  به همین خاطر بهره گیری از یک سطح پوششی با مواد ارگانیک بر روی خاک مکان کاشت آن ها انتخاب مناسبی می باشد . گل های این دسته نیز به صورت طبیعی در وسط های تابستان گلدهی خود را انجام می دهند.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

شرایط نگهداری و پرورش درخت پالونیا

درخت پالونیا معرفی درخت پالونیا درخت پالونیا یکی از زیباترین درختان در هنگام گلدهی میباشد. …