کاشت درخت گردو و نگهداری از آن

درخت گردو,کاشت درخت گردو,عکس درخت گردو

آثار درخت گردو از جمله گرده ی آن در کشورهای اروپای شرقی به دست آمده می باشد

هر آنچه لازم می باشد درباره درخت گردو بدانید

درخت گردو یکی از قدیمی ترین درخت های جهان می باشد که در دوران سوم و چهارم زمین شناسی وجود داشته می باشد. منشا درخت گردو را آسیای غربی و نواحی هیمالیا می دانند. احیانا کهن ترین درخت گردو در ایران در شهرکرد وجود دارد و مربوط به 1400 سال پیش می باشد.

تاریخچه و قدمت درخت گردو

جالب می باشد بدانید که در یونان قدیم و در مصر باستان در معبد ژوپیتر برای کسانی که تازه ازدواج می کردند، برگ و شاخه های گردو را زیر پایشان می انداختند و بر این باور بودند که عروس و داماد از قید طلسم و طلسم رها شده و خوشبخت زندگی خواهند کرد.

مساوی بررسی های دیرین شناسی گیاهی و گرده شناسی در روی کره ی زمین، گونه های مختلف گردو از زمانه های خیلی قدیم به ویژه از زمان سوم زمین شناسی وجود داشته می باشد و از زمان چهارم زمین شناسی به بعد آثار درخت گردو از جمله گرده ی آن در کشورهای اروپای شرقی به دست آمده می باشد.

منشاء درخت گردو را اسیای غربی و نواحی هیمالیا می دانند. احیانا کهن ترین درخت گردو در ایران در “اورگان” شهرکرد وجود دارد. مساوی متن ای که از نزدیک این درخت از زیر خاک بدست آمده می باشد، زمان کاشت آن به زمانه یزدگرد ساسانی و حدود ۱۴۰۰ سال پیش می رسد.

طبقه بندی گیاهی درخت گردو

بهترین نوع درخت گردو,نگهداری درخت گردو,مشخصات درخت گردو

مهمترین گردوهای موجود در دنیا معروف به گردوی ایرانی می باشد

گردو با نام علمی Juglans از خانواده ی Juglandaceae می باشد. نام علمی این درخت از کلمه لاتین Jovis-Glans به معنی فندق ژوپیتر گرفته شده می باشد.

انواع این درخت در چین، ژاپن، فرانسه و آمریکا کشت می شود مهمترین گردوهای موجود دردنیا معروف به گردوی ایرانی می باشد . زیرا ابتدا از ایران به خاورمیانه و از آنجا به یونان و روم و سپس به انگلستان و بعد به امریکا برده شده می باشد. گردو ی ایرانی تنها گونه ای از این خانواده می باشد که مغز آن از نظر خوراکی مصرف اقتصادی دارد.

گردوی معمولی درختی می باشد یک پایه که بلندی آن از ۱۰ تا 40 متر متغییر می باشد،گردو دارای برگهای مرکب شانه ای می باشد و درختی یک پایه می باشد که گلهای نر و ماده روی یک درخت به صورت سوا گانه آشکار می شوند. گرده افشانی درخت گردو به وسیله باد انجام می شود و حشرات در آن نقشی ندارند.

گردو میوهای گرد با دو پوسته، یکی نرم و سبزرنگ که به تدریج خشک میشود و از بین میرود و دیگری سخت و چوبی می باشد. مغز آن خوراکی می باشد و روغن بسیار دارد و چوب سخت آن از بهترین و معروفترین چوبها در ایران می باشد.

بزرگترین باغ گردوی جهان با مساحت حدود ۷۵۰ هکتار در شهمیرزاد در استان سمنان واقع می باشد. تویسرکان از عمده ترین مناطق تولید کننده گردو در ایران می باشد. محصولات این شهرستان غالباً به خارج از کشور صادر میشود و از کیفیت بالایی بهره‌مند می باشد.

بیشتر بخوانید:  دلایل سفید بودن رنگ هواپیما چیست؟

یکی از انواع نهال های گردوی بومی، نهال گردوی تویسرکان می باشد که از نظر باردهی، مقاومت در مساوی شرایط سخت آب و هوایی، خیلی شناخته شده می باشد. گردوهای تویسرکان، مرغوب و درجه یک هستند و بنابراین بهترین گزینه برای تاسیس باغ گردو به خصوص در نواحی کوهستانی محسوب می‌شوند.

درخت گردو یک گیاه چندساله، خزاندار می باشد که در میان میوه های خشک باغی بها بیشتری دارد، چون نگهداری آن هزینه زیادی ندارد. درختی گسترده و بزرگ می باشد که  قطر تنه تا 2 متر هم می رسد و  در حالت معمول طول تنه کمتر از ارتفاع شاخساره و تاج هاست.

جزییات گردو از نظر ظاهری

از نظر شکل ظاهری، مغز گردو از دو بخت که برآمدگی و فرورفتگی دارند و ناهموار هستند تشکیل شده که رنگ آن تقریبا سفید می باشد. مغز گردو با یک پوستۀ نازک کرم رنگ یا اگر گردوی تازه و تر باشد زرد رنگ پوشیده شده می باشد. این دو بخت گردو از یک ناحیه ی کوچک به هم وصل شده‌اند.

مراحل و شرایط کاشت و نگهداری درخت گردو

عکس درخت گردو,انواع درخت گردو,مغز گردو

مغز گردو از دو بخت که برآمدگی و فرورفتگی دارند تشکیل شده که رنگ آن تقریبا سفید می باشد

– خرید نهال درخت گردو

تفاوتی نمی کند قصد تاسیس باغ گردو را برای اولین بار دارید یا می خواهید وسعت باغ گردو خود را گسترش دهید و به دنبال خرید بهترین نهال گردو هستید؛ آنچه اهمیت دارد این می باشد که باید گونه‌هایی از ارقام گردوی تجاری را انتخاب کنید که با منطقه شما سازگار باشد.

انتخاب بهترین نهال گردو با توجه به جایگاه جغرافیایی و شرایط اقلیمی نهالستان گردو انجام می شود. برخی از انواع ارقام گردو در مساوی خشکسالی، آب و هوای گرم و خشک و کم آبی مقاومت خوبی دارند و برخی دیگر از ارقام گردو، تحمل بالایی در مساوی سرمای بهاره از خود نشان می دهند. بنابراین جایگاه باغ گردو مشخص می کند که چه نوع از نهال های گردو را باید خریداری کنید.

– آب و هوای مناسب برای کاشت درخت گردو

دمای مناسب درخت گردو بین 7 تا 21 درجه می باشد، درخت گردو دمای کمتر از منفی 29 درجه را نمی تواند تحمل کند و از بین می رود، از طرفی اگر دمای تابستان هم خیلی بالا باشد (بیش از 43 درجه) می تواند به مغز گردو ها صدمه برساند.

– نور مناسب برای کاشت درخت گردو

گردو درختي بزرگ وگسترده می باشد و بيشتر از هر درخت ديگر به نور نياز دارد.گردو در سن بلوغ ميوه ميدهدو در قسمتهايي از درخت که نور بيشتري مي تابد از باردهي بهتري بهره‌مند استو در قسمتهاي داخلي که نور به آن نمي تابد گردوها ريز وکوچک ميشوند.

درختان گردو بايد طوري کاشته شوند که دوری بين آنها کمتر از 10متر نباشد. چون اين درخت تاج بزرگي دارد بعد از چند سال که از رشد آن گذشت شاخه ها مزاحم همديگر ميشوند وشاخ و برگشان در هم مي پيچد که سبب ريزش برگ درخت گردو ميشود. مواردي مثل نوع نهال کيفيت خاک وهمين طور اقليم آب و هوايي محيط کشت براي اين درخت اهميت زيادي دارد.

بیشتر بخوانید:  معرفی رشته دندانپزشکی

– پیوند درخت گردو

کاشت درخت گردو,پیوند درخت گردو,پیوند زدن درخت گردو

اصولا درخت گردو در مناطق سرد و معتدل رشد خوبي دارد

اصولا درخت گردو در مناطق سرد و معتدل رشد خوبي دارد. کاشت درخت گردو و افزایش آن از طريق بذر گردو صورت ميگيرد. درخت گردو باید در دو سالگی به وسیله پیوند وصله ای پیوند زده شوند، تا حاصل باغ گردو یکدست شود. یعنی حتی اگر بذر کاشته شده از یک درخت باشد، به احتمال زیاد گردوی حاصل از درختان این بذرها یک دست نخواهد بود.

به طور تجربی مشخص شده می باشد پیوند نهالها به روش ” پیوند اسکنه و پیوند وصله ای” پیروزی بیشتری داشته و در مجموع پیوند گردو در هوای آزاد شرایط غیر گلخانه 54 درصد خطای بالایی دارد. پیوند اسکنه در دیماه و و پیوند وصله ای در اواخر می باشد.

در کاشت درخت گردو باید تمرکزفکر کرد که درخت ۲۰-۳۰ سانتیمتر بالاتر از کف جوی کاشته شود.تا در آینده به بیماری آب سیاه گرفتار نشود.در تاسیس باغهای جدید باید سعی کرد قطعا از نهال پیوندی استفاده شود.

– خاک مناسب کاشت درخت گردو

در چاله هایی که نهال گردو در آنها کاشته میشود بایستی بعداز حفاری چاله خاک آن را از انواع کودهای حیوانی و شیمیایی غنی کرد. هر چه اعماق وقطر چاله ها بیشتر باشدبهتر می باشد. اما معمولا باید چاله هایی به اعماق وقطر ۱-۲متر حفاری کرد و خاک مناسب و غنی شده داخل آن ریخت.

بهتر می باشد این کار چند ماه یا سال قبل ازکاشت نهال گردو در آن صورت گیرد. بعد از کاشت درخت گردو در چاله ها میتوانیم در فصل بهار وتابستان سطح خاک اطراف نهال درخت گردو را با برگهای فرسوده یا باقی مانده گیاهان مشابه کاه وکلش گندم بپوشانیم. تا از تبخیر و هدر رفتن آب پیشگیری کنیم وخاک پای طوقه اصلاح شود.

تقویت خاک (مطابق با کمبودهای آن) قبل از کاشت خیلی مفید و در رشد درخت اثرگذار می باشد و چون درخت گردو در سالهای اولیه رشد و ریشه بندی زیادی دارد.

– آبياری درخت گردو:

انواع درخت گردو,نگهداری درخت گردو,آبیاری درخت گردو

غفلت در آبياري درخت گردو هم محصول این سال و هم محصول سالهاي آينده را کاهش ميدهد

آبیاری درخت گردو در طول دوران رشد درخت گردو مراحل مختلفي را مي گذراند.که دراين مدت غفلت در آبياري درخت گردو هم محصول این سال و هم محصول سالهاي آينده را کاهش ميدهد. تعيين دقيق ميزان آب مورد نياز يک هکتار باغ گردو از کاشت تا برداشت گردو کار آساني نيست. زيرا عوامل متعددي مثل سن و قدرت رشد و عملکرد و تراکم درخت نيز در اين امر مداخله دارد.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با خواص آب اکسیژنه و کاربردهای آن

ميزان آب به شرايط موقعیت کاشت بستگي دارد. آبياري درخت گردو اهميت زيادي دارد. آبياري درخت گردو به به چند روش مثل آبياري غرقابي-نواري-قطره اي-باراني وبابلر انجام ميشود که ميتواند آب چاه –رودخانه و يا قنات باشد .در بين سيستمهاي تحت فشار بهترين روش بابلر می باشد که در کنار هر درخت يک يا دو شير نصب مي گردد و بايد تمرکزفکر نمود درختان گردو از اواخر مهر ماه ديگر آبياري نشوند چون آبياري درخت گردو در فصل پاييز و زمستان سبب سرما زدگي درختان ميشود.

– بیماری ها و آفات درخت گردو

برای پیشگیری از شیوع بیماری باید به روش آبیاری درخت گردو توجه داشت و نباید بگذاریم آب به تنه درخت برسد چون که آب سبب انتقال بیماری میشود و درختان دیگر را نیز نجس مبکند.

علاوه بر این آفت های بسیاری وجود دارند که تنها با سم پاشی به موعد میتوان جلوی رشد آنها را گرفت. بیماری مهمی که سبب مرگ درختان گردو میشود بیماری آب سیاه (فیتوفترا)میباشد که برای پیشگیری از آن اولا باید از نهال سالم وقوی استفاده کرد ثانیا باید دور تا دور درخت را مشابه تشتک تاسیس کرد تا آب با تنه درخت ارتباط نداشته باشد.

درختانی که به بیماری آب سیاه (فیتوفترا) گرفتار میشوندباید موقعیت آلودگی تنه درخت را با کارد تراشید تا جایی که به بافت سالم درخت برسد و سپس بافتهای نجس را سوزاند آنگاه موقعیت تراشیده شده را با سم اکسی کلرورمسی یا آب اهک عکس عفونی کرد.

به این نکته مهم باید توجه کرد که درخت گردو را نباید هیچ زمانی سم پاشی کرد مگر بخت آفت دیده آنهم بایستی به موعد سم پاشی شود.

– کود دهی درخت گردو:

قبل از کاشت نهال گردو بايد نيرو بنيه ي خاک از لحاظ عناصر خاک مشابه:ازت-پتاسيم-فسفر-آهن-روي-مس-منگنزوکلسيم و…که توسط کارشناسان تعيين ميشود غني شود. اين عناصر بايستي همراه خاک مخلوط و در چاله هاي حفاری شده ريخته شود.

نوع کود و ميزان آن بستگي به نوع خاک دارد. تقويت خاک قبل از کشت بسيار مفيد ودر رشد درخت اثرگذار می باشد و چون درخت گردو در سالهاي اوليه رشد و ريشه بندي زيادي دارد کودهاي آلي (کود حيواني) بايستي همراه کودهاي شيميايي در زمستان بصورت چال کود در سايه انداز درخت داده شود.

چال کود گودالي به اعماق يک متر وعرض 40سانتيمتر وبطول يک متر می باشد که در سايه انداز درخت حفاری مي گردد. براي يک درخت 15 ساله گردو يک کيلو گرم سولفات پتاسيم 500گرم سولفاتروي 500گرم سولفات آهن روي کودهاي آلي (حيواني) ريخته وباقيمانده ي چاله را با برگهاي خشک پر ميکنند و روي آنها خاک مرغوب ميريزند.

کودهاي ازته حاوی نيترات و اوره مي باشد که در دو نوبت به درخت گردو داده ميشوند. چنانچه از نظر کمبود آب محدوديت نباشد در نوبت اول در اسفند ماه مقدار 300گرم نيترات آمونيم و در اوايل خرداد ماه هم 300گرم نيترات آمونياک به درختان داده ميشود.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

شرایط نگهداری و پرورش درخت پالونیا

درخت پالونیا معرفی درخت پالونیا درخت پالونیا یکی از زیباترین درختان در هنگام گلدهی میباشد. …