معرفی رشته موسیقی در دانشگاه و امکان ادامه تحصیل در این رشته

رشته موسیقی,تحصیل در رشته موسیقی,رشته موسیقی بدون کنکور

رشته موسیقی می‌تواند برای کسانی مناسب باشد که علاقه‌مند به موسیقی باشند

دوستی با رشته موسیقی

تمامی دانش آموزان دانش آموخته از هنرستان موسیقی و همچنین دانش آموزان سایر رشته ها میتوانند با مطالعه منابع مربوطه در کنکور هنر شرکت کنند و با اخذ مقام مورد نیاز در رشته موسیقی در دانشگاه در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ادامه تحصیل دهند.

معرفی رشته موسیقی

متناسب‌بودن روح آدمی برای پذیرش سخن، حسن سلوک و کردار، همراهی نظم و نثر، شعر و ادبیات یا سایر پرکاری های اجتماعی، هنری و فرهنگی با موسیقی آنقدر موزون و هماهنگ هست که گوئی اگر انسان نبود موسیقی خلق نمی شد.

موسیقی لطافت خود را وامدار ابزارالات برقی و پیشرفته نمیداند صدای موزون و هم آهنگ پرندگان و ریزش و خروش آب رودخانه ها و موج دریاها و بسیاری از عناصر طبیعی زیاد زیاد در این زمینه تاثیر گذار بوده هست. در این رشته ذوق هنری و جوهره وجودی انسان ها می تواند حرف اول را بزند.

رشته موسیقی می‌تواند برای کسانی مناسب باشد که علاقه‌مند به موسیقی باشند و از وقت گذاشتن و سعی در این زمینه و رشد لذت ببرند و روحیاتی مطلوب و مطابق طبع هنری داشته باشند. به صورت کلی باید در نظر داشت که در آموزش یک ساز، یک هنرجو می‌بایست در طول روز دست‌کم بین یک تا شش ساعت بسته به سطح هنرجو به تمرین ساز اشتغال داشته باشد.

اگر پشت‌کار شخص در این زمینه کافی نباشد امکان دارد در ادامه مسیر اگر عاقبت مورد نظرش را نگیرد ناامید و دل زده شود و در نهایت، این هنر را ترک کند. بنابراین، علاقه‌مندی و پشت کار در تمرین از عوامل مهمی هستند که سبب پیروزی یک شخص در رشته موسیقی می‌شود. در ادامه به شرایط پذیرش و ادامه تحصیل در رشته موسیقی می پردازیم.

شش دلیل برای اینکه شما رشته موسیقی را در دانشگاه بخوانید:

معرفی رشته موسیقی,دروس رشته ی موسیقی,دروس کنکور رشته موسیقی

رشته موسیقی از پرطرفدارترین رشته ها در دانشگاه هنر هست

– تفریحی خود را به سمت رشته تحصیلیتان ببرید

– با افراد با استعداد کار کنید

– بخت برای اکتشافات بیشتر و تجربه کاری مناسب

– گزینه‌های تحصیلات تکمیلی

بیشتر بخوانید:  آشنایی با خورشید گرفتگی

– مهارت‌های قابل انتقال

– مشاغل زیاد از جمله : (اجرای موسیقی، تعلم، آهنگسازی، کار با تئاتر و تلویزیون یا رادیو، بازی‌های رایانه‌ای)

رشته موسیقی در هنرستان

رشته موسیقی,تحصیل در رشته موسیقی,رشته موسیقی هنرستان

دانش آموز می‌تواند با تحصیل در هنرستان موسیقی به آموزش پایه‌ای و تئوری موسیقی بپردازد

یک دانش آموز می‌تواند با تحصیل در هنرستان موسیقی به آموزش پایه‌ای و تئوری موسیقی بپردازد و یک یا حتی چند ساز را به صورت تخصصی آموزش ببیند و در مقطع تحصیلی بعدی داخل دانشگاه در رشته موسیقی شود، یک گرایش را انتخاب کند و به صورت تخصصی‌تر به آن گرایش مشغول شود. برای کسانی که علاقه‌مندی بیشتری دارند و تشنه درس دادن و حتی علاقه‌مند به تعلم در دانشگاه در رشته موسیقی هستند، امکان ادامه تحصیل در مقطع ارشد و حتی دکتری نیز وجود دارد.

شرایط پذیرش در رشته موسیقی و شرکت در کنکور هنر

داوطلبان دوران متوسطه دوم که می خواهند در کنکور هنر شرکت نمایند می توانند در سال دوازدهم یا پیش دانشگاهی دگرگونی رشته را انجام داده و دروس مربوط به کنکور هنر را در این دوران بگذرانند. در این دوران دروسی مشابه سیر هنر در طول زمان، مبانی هنر، کارگاه هنر، مبانی هنرهای نمایشی، مبانی هنر موسیقی، صنایع دستی و عکاسی و غیره آموزش داده می شود. البته داوطلبانی که در مقطع پیش دانشگاهی نیز دروس هنر را نگذرانده باشند نیز می توانند در کنکور هنر شرکت نمایند. مشابه کسانی که دارای مدرک پیش دانشگاهی رشته هایی مشابه تجربی و ریاضی می باشد.

رشته موسیقی از جمله رشته های کنکور هنر می باشد که دارای آزمون عملی بعد از آزمون کتبی کنکور می باشد. در این مرحله داوطلبان کنکور بر اساس مقام کنکور خود مجاز به شرکت در آزمون عملی می شوند و در مرحله بعد از مقام بندی در آزمون عملی اسامی پذیرفته شدگان نهایی در آزمون عملی منتشر می شود. معمولا زمانه آزمون عملی در رشته موسیقی در شهریور ماه می باشد که این آزمون عملی در دو روز پشت سرهم که یک روز مربوط به گروه نوازندگان سازهای ایرانی و در یک روز مربوط به نوازندگان سازهای جهانی هست، برگزار می شود. مقام آزمون عملی در رشته موسیقی از 100 حساب‌کردن شده و در پذیرش داوطلبان زیاد تاثیرگذار هست.

بیشتر بخوانید:  زندگینامه خسروی سرخسی

مقام مورد نیاز در کنکور برای قبولی در رشته موسیقی

از آنجایی که رشته ی موسیقی یکی از رشته های پر طرفدار در کنکور هنر می باشد لذا با توجه به گنجایش کم پذیرش در این رشته و همچنین با توجه به عدد کم دانشگاههای پذیرنده در رشته ی موسیقی، مقام مورد نیاز برای قبولی در رشته ی موسیقی باید زیاد پایین باشد. برای مانند برای قبولی در رشته ی موسیقی در پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران داوطلب باید دارنده مقام های تک رقمی و در نهایت دو رقمی زیر 50 باشد تا بتواند در رشته ی موسیقی پذیرفته شود.

ثبت نام و پذیرش رشته موسیقی در دانشگاههای مختلف

معرفی رشته موسیقی,دروس رشته ی موسیقی,رشته موسیقی بدون کنکور

ثبت نام بدون کنکور رشته موسیقی

برای ورود به رشته موسیقی راه های مختلفی وجود دارد. که از جمله این راه ها می توان ثبت نام بدون کنکور رشته موسیقی باشد. به عنوان مانند شرایط و لیست دانشگاه های موسیقی بدون کنکور به نسبت دانشگاه های مختلف می تواند گوناگون باشد. به همین دلیل هر یک از داوطلبان می توانند در زمانه قرار داده شده برای ثبت نام اقدامات لازم را انجام دهد.

خوشبختانه امکان ثبت نام بدون کنکور رشته موسیقی  برای کلیه داوطلبان واجد شرایط به وجود آمده هست.  در دو مقطع کاردانی و کارشناسی امکان ثبت نام و همچنین ادامه تحصیل در  رشته موسیقی وجود دارد.

رشته موسیقی در دانشگاههای دولتی :

دانشگاههای دولتی همواره به عنوان اولین انتخاب برای اکثریت داوطلبان علاقه مند به رشته موسیقی مطرح بوده هست. این رشته در مقطع کاردانی دانشگاههای دولتی پذیرش ندارد اما در مقطع کارشناسی در این دانشگاهها، پذیرش در رشته های زیر انجام می شود. رشته موسیقی در مقطع دکترای این دانشگاه پذیرش ندارد.

گرایش های رشته موسیقی در مقطع کارشناسی:

– کارشناسی آهنگسازی

– کارشناسی موسیقی نظامی

– کارشناسی نوازندگی موسیقی ایرانی

– کارشناسی نوازندگی موسیقی جهانی

گرایش های رشته موسیقی در مقطع کارشناسی ارشد:

– کارشناسی ارشد موسیقی شناسی (اتئو موزیکولوژی)

– کارشناسی ارشد نوازندگی ساز ایرانی

– کارشناسی ارشد نوازندگی ساز جهانی

بیشتر بخوانید:  رشته ارتباط تصویری چیست؟

– کارشناسی ارشد آهنگسازی

رشته موسیقی در دانشگاه علمی کاربردی

رشته موسیقی در دانشگاه علمی کاربردی در دو مقطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته با عناوین زیر ارایه می شود و در مقاطع بالاتر پذیرش ندارد.

• کاردانی شغل ای موسیقی ــ نوازندگی ساز ایرانی

• کاردانی شغل ای موسیقی ــ آواز ایرانی

• کارشناسی شغل ای موسیقی ــ آهنگسازی ایرانی

• کارشناسی شغل ای موسیقی ــ رهبری ارکستر

• کارشناسی شغل ای موسیقی ــ نوازندگی ساز ایرانی

• کارشناسی شغل ای موسیقی- موسیقی آیینی

رشته موسیقی در دانشگاه آزاد

این رشته در دانشگاه آزاد در مقطع کاردانی پذیرش ندارد اما در مقطع کارشناسی پیوسته پایان وقت (بدون آزمون)، با عنوان رشته موسیقی ارایه می شود.

همچنین این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد، در رشته نوازندگی ساز جهانی، دانشجو می پذیرد. رشته موسیقی در مقطع دکترای این دانشگاه پذیرش ندارد.

رشته موسیقی در دانشگاه فنی و شغل ای

رشته موسیقی در دانشگاه فنی و شغل ای در هیچ مقطعی ارایه نمی شود.

رشته موسیقی در دانشگاه پیام نور

در این دانشگاه رشته موسیقی در هیچ مقطعی ارایه نمی شود.

متاسفانه در حال حاضر، در ایران دوران‌ای تحت عنوان مقطع دکتری در رشته موسیقی وجود ندارد.

امکان ادامه تحصیل در رشته موسیقی در خارج از کشور به چه صورت هست؟

رشته موسیقی دانشگاه علمی کاربردی,دروس کنکور رشته موسیقی,رشته موسیقی دانشگاه آزاد

رشته ی موسیقی خصوصا موسیقی کلاسیک در خارج از کشور به صورت جدی بدان پرداخته می‌شود

رشته ی موسیقی خصوصا موسیقی کلاسیک در خارج از کشور زیاد شکوفا و به صورت جدی بدان پرداخته می‌شود و از گذشته‌های دور نیز همینطور بوده هست. در واقع اتریش را مهد موسیقی کلاسیک می‌دانند. اما برای تحصیل، کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا و انگلستان در اروپا در وضعیت مناسبی به لحاظ شرایط و امکانات بیشتری قرار دارند.

اما کشور روسیه نیز به سمت اهمیت دادن به رشته موسیقی جزو کشورهای پیشرو به شمار می‌رود و به موسیقی تعلم شده در روسیه، مکتب تعلیماتی روس می‌گویند. از جمله سایر کشور‌ها نیز می‌توان به آمریکا اشاره کرد که سالانه، بورس‌های تحصیلی متنوعی را برای جذب علاقه‌مندان به این رشته در نظر می‌گیرد.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

شرایط نگهداری و پرورش درخت پالونیا

درخت پالونیا معرفی درخت پالونیا درخت پالونیا یکی از زیباترین درختان در هنگام گلدهی میباشد. …