معرفی رشته مشاوره در دانشگاه و بررسی بازار کار این رشته

رشته مشاوره,رشته مشاوره و راهنمایی,کارشناسی ارشد رشته مشاوره

رشته‌ی مشاوره و راهنمایی یکی از رشته‌های گروه علوم انسانی میباشد

دوستی با رشته مشاوره

رشته‌ی مشاوره و راهنمایی یکی از رشته‌های گروه علوم انسانی میباشد که جنبه کاربردی دارد و دروس آن بیشتر در زمینه رشد، ابعاد مختلف شخصیت آدمی و پیشگیـری از مشکلات و اختلالات به‌ خصـوص مشکلات دانش ‌آموزان و نوجوانان میباشد.

معرفی رشته مشاوره در دانشگاه

در زندگی همه‌ی انسان‌ها در پایان سنین، از کودکی تا پیری مسائل و دغدغه‌هایی وجود دارد که از نظر روانی شخص را تحت فشار قرار می‌دهند.

مشاوره به معنای کمک گرفتن در یک زمینه خاص می باشد  مشاوران همواره سعی دارند با مشورت دادن و کمک رساندن به افرادی که گرفتار بحران شده اند ، سلامت روانی اجتماع را سلامت بخشند و به افراد بحران زده کمک کنند تا بتوانند مسیر رشد و پیشرفت را به درستی و در کمترین روزگار پشت سر بگذارند.

مشاوره به نگرانی‌های عاطفی ، اجتماعی ، شغلی ، مدرسه ، مدرسه و سلامت جسمی می‌پردازد که ممکن میباشد افراد در مراحل مختلف زندگی خود داشته باشند.

رشته‌ی مشاوره و راهنمایی یکی از رشته‌های گروه علوم انسانی میباشد که جنبه کاربردی دارد و دروس آن بیشتر در زمینه رشد، ابعاد مختلف شخصیت آدمی و پیشگیـری از مشکلات و اختلالات به‌خصـوص مشکلات دانش‌آموزان و نوجوانان میباشد.

شخص مشاور‌ به‌ افراد آموزش‌ می‌دهد که‌ چه‌ کنند تا گرفتار بحران‌های‌ روحی‌ نگردند و راه‌ پیشرفت‌ و تکامل‌ را آسوده‌تر و سریع‌تر طی‌ نمایند. البته بخش دیگری از مشاوره نیز حاوی حال افرادی می شود که گرفتار بحران شده اند و اکنون نمی دانند که چگونه باید از بحران مورد نظر گذشتن کرده و یا با آن کنار بیایند که در اینجا مشاور به شخص مراجعه کننده کمک می کند تا خودش را، نیازهایش را، هدفش را و راه آمدن به هدفش را بشناسد تا بتواند بر بحران موجود غلبه کند.

در واقع رشته مشاوره سریال ای از علوم به هم متصل میباشد که به بررسی نحوه استفاده از اصول ، مبانی و فنون روانشناسی پرداخته تا بتوان از آن ها در مسائلی همچون حل مشکلات خانوادگی ، سلامت فضای تعلیماتی ، تشخیص اختلالات روانی افراد و… استفاده کرد.

این رشته برخلاف رشته روان‌شناسی که شایستگی انتخاب برای هر دو گرایش تجربی و انسانی را دارد، تنها برای رشته‌های علوم انسانی قابل تحصیل میباشد.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با خواص آب اکسیژنه و کاربردهای آن

همپوشانی این رشته با رشته‌ی روانشناسی سبب می‌شود تا داوطلبان علاقه‌مند به حوزه‌ی سلامت روان که با مقام‌شان در رشته‌ی روانشناسی پذیرش نخواهد شد، به آن روی آورند.

اختلاف رشته مشاوره و روانشناسی

رشته مشاوره و راهنمایی,کارشناسی ارشد رشته مشاوره,بازار کار رشته مشاوره

مراجعه کنندگان رشته مشاوره، بیمار نیستند

رشته روانشناسی بیشتر مرتبط با مسائلی همچون صدمه شناسی و اختلالات روانی میباشد و افرادی که گرفتار آشفتگی های روحی و روانی هستند را مورد مطالعه قرار می دهد. مشاوران، بيش‌تر در راستاي پيش‌گيري از بروز فشارهاي رواني، به افراد سالم از حيث رواني مشاوره مي‌دهند درحالي‌كه روان‌شناسان بيش‌تر درصدد درمان افرادي هستند كه به نوعي از يك اختلال رواني رنج مي‌برند.

واحدهای درسی رشته‌ی مشاوره بر نظریه‌های روانشناسی، فنون مشاوره و نظریه‌های شخصیت متمرکز میباشد اما در رشته‌ی روانشناسی تأکید بر گفت‌وگوها صدمه‌شناسی و اختلالات روانی بیشتر میباشد.

از دیگر اختلاف های دو رشته مشاوره و روانشناسی این میباشد که روانشناسی یک رشته تحقیقاتی محسوب می شود درحالی که مشاوران از نظریه های حوزه روانشناسی در حل مشکلات افراد کمک می گیرند.

پس مراجعه کنندگان رشته مشاوره، بیمار نیستند بلکه دارای مشکلات کوچک و نیازمند دریافت راهنمایی‌ از افراد با تجربه‌تر از خود هستند. اما مراجعه کنندگان یک روانشناس بیمار هستند. برای همین گستردگی مخاطبان نیازمند مشاوره همواره بیشتر از روان‌شناسان میباشد.

از اختلاف دیگر این دو رشته برای ادامه تحصیل میتوان گفت که دانش آموزان گروه تجربی هم می‌توانند در انتخاب رشته‌ي تحصيلي، روانشناسی را انتخاب کنند، اما مشاوره مختص به داوطلبان گروه انسانی میباشد.

رشته مشاوره مناسب چه کسانی میباشد؟

کارشناسی ارشد رشته مشاوره,بازار کار رشته مشاوره,رشته مشاوره یا روانشناسی

رشته مشاوره سریال ای از علوم به هم متصل میباشد

برای مشاور شدن باید یک سری از مهارت ها را ذاتا داشت. بخشی از رشته مشاوره علاوه بر کسب تجربه، وجود هنرذاتی ارتباط با افراد و داشتن احساس همدلی و کمک به افراد میباشد که سبب بهره‌مندی بیشتر در این رشته می شود.

خوب گوش دادن و خوب سخن گفتن دو ویژگی مهم و ضروری برای دانشجوی رشته مشاوره میباشد چون یک مشاور باید بتواند با شکیبایی و بردباری و آسودگی درونی خود فضای مناسبی برای مراجعه کننده ایجاد کند و به او اجازه دهد که خود را تخلیه کرده و دغدغه‌های ذهنی خویش را شرح کند و سپس با کلامی گویا و فصیح او را راهنمایی نماید.

بیشتر بخوانید:  شرایط نگهداری و پرورش درخت پالونیا

همچنین مشاوران می بایست در زمینه های مختلف اجتماعی ، سیاسی ، مذهبی و اقتصادی اطلاعات کافی داشته تا بتوانند در صورت لزوم به بررسی مشکلات افراد در این زمینه ها بپردازند.

ادامه تحصیل در رشته مشاوره در مقطع کارشناسی ارشد و گرایش های آن:

رشته مشاوره یا روانشناسی,موضوعات رشته مشاوره,معرفی رشته مشاوره

رشته مشاوره در کارشناسی ارشد دارای 4 گرایش میباشد

این رشته در مقطع کارشناسی بدون گرایش و در مقطع ارشد دارای ۴ گرایش مشاوره‌ی خانواده، تحصیلی، شغلی و توان‌بخشی میباشد که در ادامه به معرفی کوتاه این 4 گرایش از رشته مشاوره می پردازیم:

گرایش مشاوره خانواده

مشاوره خانواده را می توان پرطرفدارترین گرایش مشاوره دانست. مشاوران خانواده در کوشش اند تا بتوانند با دانش خود به ارتقا ، سلامت و استواری خانواده ها کمک کنند. مشاوره خانواده می‌تواند در زمینه‌های تربیت فرزندان، رفع دعوای زناشویی، افزایش دوستی میان زوجین، درمان مشکلات بین همسران، رفع دعوا با مادرزن و پدرزن و یا خواهرزن، رفع مشکلات با مادرشوهر و پدرشوهر، خیانت و دگرخواهی عاطفی، مشاوره پیش از طلاق و نجات زندگی و سلامت زندگی زناشویی به افراد مشاوره دهد.

گرایش مشاوره تحصیلی

کارشناسان در این بخش به دبیران، والدین و به خصوص دانش‌آموزان در طول دوران تحصیل مشاوره درسی می‌دهند. این مشاوره در سمت تحصیل بهتر، انتخاب رشته و حل مشکلات پیرامون درس میباشد.

مشاوره تحصیلی در زمینه روش‌ها و روش‌های مطالعه و درس خواندن نیز به کودکان و نوجوانان کمک کند.

مشاوره شغلی

آگاهی در مورد زمینه‌های شغلی و بسترهای بهره‌مندی شغلی، ایجاد انگیزه و روش‌های ارتباطی و انگیزشی از مهم‌ترین درس‌ها این رشته میباشد.

مشاوره توانبخشی

همان‌طور که از نام این گرایش نیز مشخص میباشد،  متخصصان در این گرایش به قصد توانا سازی افراد صدمه دیده در زمینه های روانی و جسمی به آنان کمک می کنند. مشابه مشاوره توانبخشی به افرادی که گرفتار اعتیاد شده اند و همچنین کمک به زندانیان ، معلولین و یا سالمندان از جمله پرکاری های یک مشاور توانبخش در اجتماع می باشند.

مقطع دکتری رشته مشاوره

معرفی رشته مشاوره,چارت درسی رشته راهنمایی و مشاوره,آینده رشته مشاوره

در مقطع دکتری رشته مشاوره بدون گرایش میباشد

در مقطع دکتری رشته مشاوره  بدون گرایش میباشد. یعنی هر شخص با توجه به گرایش خود در مقطع ارشد، در مقطع دکتری ادامه تحصیل می‌دهد. در مجموع افراد با گرایش‌های گوناگون ارشد، همگی ۳۲ واحد را می‌گذرانند. البته رساله نیز ۱۸ واحد میباشد که در مجموع ۵۰ واحد می‌شود.

بیشتر بخوانید:  انواع درخت به + نگهداری و تکثیر درخت به

برای تحصیل در مقطع دکتری این رشته می‌توانید دانشگاه‌های تهران، خوارزمی، علامه طباطبایی، الزهرا، دانشگاه بیرجند، اردبیل، بندرعباس، مشهد و یا اصفهان را انتخاب کنید.

البته آسوده التحصیلان کارشناسی ارشد رشته‌های علوم تربیتی در تمامی گرایش‌ها، روانشناسی در تمامی گرایش‌ها، مشاوره و راهنمایی در تمامی گرایش‌ها و روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی می‌توانند در آزمون دکتری مشاوره شرکت کنند.

بازار کار رشته مشاوره

کارشناسی ارشد رشته مشاوره,بازار کار رشته مشاوره,رشته مشاوره یا روانشناسی

آینده شغلی درخشانی پیش روی آسوده التحصیلان ارشد رشته مشاوره می باشد

امروزه نسبت به قبل، گرایش‌های مردمی برای افزایش آگاهی‌های روان‌شناختی افزایش‌یافته و پیچیدگی اجتماع و آمیختگی آن با انواع استرس‌ها، لزوم کمک گرفتن از مشاوران را زیادتر کرده میباشد.

رشته مشاوره‌ دارای‌ ابعاد مختلفی‌ میباشد‌ و می‌توان‌ برای‌ انتخاب‌ رشته‌ي‌ تحصیلی‌، ازدواج‌، شغل‌یابی‌، نحوه‌‌ي ارتباط‌ در یک‌ محیط‌ صنعتی‌، نحوه‌‌ي ارتباط‌ ميان اعضای‌ خانواده‌ یا نحوه‌‌ي روبه‌رو شدن‌ با بحران‌های‌ زمان‌ نوجوانی‌ و جوانی‌ از راهنمايي‌هاي مشاور استفاده‌ کرد.

آینده شغلی درخشانی پیش روی آسوده التحصیلان ارشد رشته مشاوره می باشد. آن ها می توانند در مراکز مختلفی مشغول به کار شوند.

کار در مدرسه از جمله محیط های کاری برای آسوده التحصیلان این رشته می باشد. امروزه‌ شغل‌ مشاوره‌ یکی‌ از شغل‌های‌ تشریح‌ شده‌ در آموزش‌ و پرورش‌ میباشد. پرکاری در پیش دبستانی ها ، مهد کودک ها و همچنین استخدام در آموزش و پرورش از دیگر مجال های شغلی این رشته محسوب می شوند.

آسوده‌التحصیلان رشته‌ی مشاوره می‌توانند در مراکز خصوصی و کلینیک‌ها، ادارات دولتی، آموزش‌وپرورش، شهرداری‌ها، مراکز نیروی انتظامی، مهدکودک‌ها و فرهنگ سراها پرکاری کنند.

همچنین کار در کارخانه‌ها از جمله گزینه‌های شغلی برای آسوده‌التحصیلان رشته مشاوره گرایش شغلی میباشد و آسوده التحصیلان رشته مشاوره توان‌بخشی‌ نیز می‌توانند در سرای سالمندان، بهزیستی، مراکز بازتوانی، زندان‌ها، کمیته امداد و یا مراکز ترک اعتیاد پرکاری بیشتری داشته باشند.

همچنین آسوده التحصیلان رشته مشاوره در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به شرطی که در دو مقطع پشت سرهم رشته تحصیلی شخص مشاوره باشد، میتوانند مجوز مطب خصوصی بگیرند.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

شرایط نگهداری و پرورش درخت پالونیا

درخت پالونیا معرفی درخت پالونیا درخت پالونیا یکی از زیباترین درختان در هنگام گلدهی میباشد. …