معرفی بازی های محلی گلستان

بازی های محلی گلستان,معرفی بازیهای محلی گلستان,بازی های محلی استان گلستان

دوستی با بازی های محلی گلستان

گردو بازی معمولا بازی پسرانه ای می باشد و به صورت گروهی انجام می شود. گردو بازی در فضای باز انجام ميشود.

بازی های محلی استان گلستان
کالنگ بازی
کالنگ بازي از بازی های مرسوم در غرب استان گلستان و در شهرستان های کردوی، بندرگز و روستای اطراف آن می باشد. کالنگ بازی یک بازي دست‌کم دو نفره می باشد، در حالی که هر یک از بازیکن ها چند کلنگ( چرب) که نوکشان پاکیزه شده در اختیار دارند، مسابقه را ابتدا ميکنند ، بازکنان کوشش ميکنند کالنگ را استوار در زمین فرو کنند و درصورتی که چوبی، کالنگ ديگر را بشکند و یا منجر به افتادنش شود، صاحب آن چوب برنده می باشد.
کالنگ های واژگون شده متعلق به شخص برنده می باشد و بدین ترتیب هر کس اندازه بیشتری کالنگتصاحب کند برنده بازي می باشد.

گردو بازي:
گردو بازی معمولا بازی پسرانه ای می باشد و به صورت گروهی انجام می شود. گردو بازی در فضای باز انجام ميشود، هریک از بازیکنان بر اساس قراری که قبلا گذاشتند جمعی گردو همراه خود می آورند در حالیکه برخی گردو در دست دارند با گذاشتن دو یا سه رقم گردو روی هم یعنی به اندازه افراد بازیکن گردو در کنار هم قرار می‌دهند.هریک از بازیکنان یک عد د گردو که بزرگتر از گردوهای چیده شده در صحنه بازي که اصطلا حا به آن شقه( shage) می نامند سمت ضربه زدن به گردو های چیده شده در دست دارند.

بیشتر بخوانید:  بازي «پچ پچ یا در گوشی»

معرفی بازیهای محلی گلستان,بازی های محلی گلستان,بازی های محلی استان گلستان

 گردو بازی از بازیهای محلی استان گلستان

آغازکننده بازيکه در دوری ۴ الی ۵ متری مکان مستقر شدنگردو ها ایستاده می باشد با شیر خط کردن تعيين می شود و بازي را با نشانه گرفتن با شقه ای که در دست دارد ابتدا ميکنند درصورتی که توانست گردو ها را با ضربه زدن ازداخل دایره ای که گردو ها چیده شده بیرون کند تمامی گردو ها را تصاحب ميکند یعنی برنده پایان گردو ها ميشود و افراد بازیکن مجددا گردو خودشان را داخل مکان بازي می چینند در این مرحله برنده بازي علاوه بر گردوی که همراه با ديگر بازي کنان داخل صحنه بازي قرار می داد یک جفت بیش تر از ديگر بازیکن های در مته یا همان مکان بازي می چیند در این مرحله هم برنده بازي، آغاز کننده بازي می باشد در هر مرحله از بازي اندازه ی از گردوها در مکان بازي باقی می ماند و نفرات بعدی بترتیب بازي را ادامه می‌دهند . بازیکنان به خاطر هیجان بخشیدن بازي در هر دوران از بازي کوشش ميکنند تعد اد جفت های گردو را بیش تر کنند بدین ترتیب بازي ادامه پیدا ميکند . در پایان بازي هریک از بازیکنانی که بيش ترین گردو را به دست آورند آن شخص برنده بازي می باشد.

بیشتر بخوانید:  بازی بشین و پاشو

مرغانه جنگي:

وسایل مورد نیاز براي این بازي جمعی تخم مرغ رنگ شده می باشد. این نوع بازي عمدتاً پسرانه می باشد بدین ترتیب بازیکنان دو مرغانه را به هم ميزنند و تخم مرغی که شکست، جهت مقابل برنده بازي می باشد و تخم شکسته شده هم پاداش او به حساب می آید .

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

بازی بشین و پاشو

● اهداف کلی: تقویت عضلات پا ● اهداف جزئی: تمرکز حواس و تندرستی سرعت عمل …