جنگلی شگفت انگیز در زیر آب

جنگل  زیر آب همیشه به معنی این بوده است که با بالا آمدن سطح آب دریاها، درختان در آب غرق شده اند و پس از اینکه به زیر آب رفتند و مدت مدیدی در زیر گل و لای دریاها فرو ماندند، قرن ها بعد به خاطر کم شدن سطح آب دریا بقایای این درختان سر بر آورده و خود نمائی کرده اند.

جنگل زیر آب قبرس

چند سال پیش مسئولان قبرس خبر دادند که قرار است در«آیا ناپا قبرس»، اولین موزه زیر آب در دریای مدیترانه احداث گردد، و اعلام نمودند که این اولین موزه ی زیر آب را در دریای مدیترانه بنا خواهند کرد. ساخت مجسمه های موزه را، جیسون دی کرز تیلور بر عهده داشت. این هنرمند از دانش و مهارت های خود به عنوان مجسمه ساز، عکاس زیر آب و مربی غواصی استفاده کرد تا آثار هنری منحصر به فردی را خلق کند و در معرض دید جهانیان قرار دهد و ضمن افزایش زندگی دریایی، فضای نمایشگاه را هم تکمیل نماید.

دکتر دی روسو از منتقدان هنری است و درباره این اثر شگرف، این گونه می گوید: آثار تیلور یک نمایشگاه پر جنب و جوش است که زندگی را تغییر می دهد، توسعه خواهد داد و تحول ایجاد می کند. آن ها نشانه ی امیدواری هستند و بیداری را برای محیط به ارمغان می آورند. بنابراین، افتخار و شادی بزرگی است که این اقیانوس واقع در قبرس، میزبان چنین اثر هنری مهمی باشد و پیام های ضروری و سرنوشت ساز را منتقل  کند.

بیشتر بخوانید:  ۶ هزار کیلومتر برای شکستن قفل عشق پیموده شد

طی گزارشات اولیه ساخت موزه اعلام شد که حدود 70 مجسمه  در عمق 10 متر، بین درختان و گیاهان زیر آب جای می گیرند. این پروژه ی بزرگ در 31 ژوئیه 2021 افتتاح شد و همه را شگفت زده نمود. موزه بی نظیر موسان 93 اثر از هنرمند معروف دی کرز تیلور را در خود جای داده است. موادی که در ساخت این مجسمه ها به کار رفته هیچ ضرری برای محیط زیست ندارد.

این مجسمه ها به گونه ای ساخته شده اند که درصد زیادی از موجودات دریائی  را به سمت خود هدایت و جذب می کند. متاسفانه طی سالیان اخیر موجوداتی که در آب های دریای مدیترانه زندگی می کردند دچار خطرات و تهدیداتی شدند و این موزه جذاب  یک منجی برای برگشتن زندگی این موجودات دریائی است. جنگل زیبای موسان، حاوی پیام های پر اهمیتی در ارتباط با محیط زیست می باشد.

از مهمترین اهداف به وجود آمدن این جنگل، ایجاد فضائی است که مانند جنگل های طبیعی زیر آب، مکانی قرار گیرد برای تنوع های زیستی، و موجودات دریائی نیز بتوانند با پناه گرفتن در آن ها غذای مورد نیاز خود را فراهم نمایند. اما تنوع زیستی به چه معنایی می باشد؟ تنوع زیستی یعنی: انواع و اشکال مختلف موجودات زنده در یک اکو سیستم زندگی نمایند.

بیشتر بخوانید:  هرآنچه باید از شغل گچ کاری بدانید

ساخت این مجسمه ها الهام گرفته شده از طبیعت است و دارای یک هدف دو گانه هستند: از یک سو آن ها تجربه ای منحصر به فرد برای بازدید کنندگان خواهند بود و از طرفی دیگر شرایط مناسبی را برای غنی سازی زندگی دریایی ایجاد خواهند کرد.

علاوه بر مجسمه ی درختانی که در این موزه زیبا قرار دارند شاهد مجسمه ی کودکانی هستیم که در حال پرداختن به بازی هستند. شاید برای شما سوال شود که نماد کودک در زیر آب چه معنایی می تواند داشته باشد؟ به نقل از طراح این مجسمه ها یعنی جیسون دی کرز تیلور« تا به یاد انسان بیاورند که ما نیاز به جهانی طبیعی داریم که بتوانیم آن را در نوردیم و دریابیم تا شعله های ذهن مان جان بگیرد» و این علت خلق مجسمه کودکان است.

مجسمه ساز مشهور بریتانیایی تجربه ای متفاوت و شگفت انگیز را در ارتباط با انسان و طبیعت پدید آورده، همچنین توانسته اولین پارک مجسمه زیر آب مولرن را در گرانادا طراحی کند که بر اساس گزارش نشنال جئوگرافیک در لیست 25 شگفتی جهان قرار گرفت.

بیشتر بخوانید:  در شهر زیبای کرمان زندگی می‌کنید؟ دنبال یک باشگاه ورزشی ویژه بانوان هستید که هم مجهز و لوکس باشد هم مربیان خوب داشته باشد؟؟ خب اینجا کارو براتون آسون کردیم.

در نهایت، لازم به ذکر می باشد که منطقه AYIA NAPA در قبرس به سرعت در حال توسعه می باشد و برج ها و خانه های شیک و لاکچری در حال ساخت و ساز است اما به نظر می آید در همین زمان نیز اشتیاق برای رونق هنر و جاذبه های منحصر به فرد و خلق آثار زیبای محیطی هنوز وجود دارد. این جنگل زیر آب مصنوعی نتیجه تلاش های مشترک شهرداری ایا نپا، اداره شیلات و تحقیقات دریایی قبرس می باشد.

چگونه از جنگل زیر آب قبرس دیدن کنیم؟

اشخاص زیادی قصد دیدن این موزه را دارند، اما افرادی که فرصت بی نظیر بازدید از این موزه را به دست می آورند، می توانند با یک ماسک دریایی ساده از آن دیدن نمایند، البته شرایط برای غواصان راحت تر است و به این امکانات دسترسی کافی و لازم را دارند.

اگر علاقه به جنگل گردی دارید بهتر است بدانید ارمنستان جنگل های شگفت انگیز و زیبایی دارد. اگر قصد سفر به این کشور با کمترین هزینه را دارید میتوانید سری به صفحه قیمت تور زمینی ارمنستان بزنید.

مطلب پیشنهادی

شرح عمل بینی

شرح عمل بینی عمل بینی یک جراحی پلاستیک و زیبایی بینی است. هدف عمل بینی  …