بازی محلی «گردو بازی»

 

بازی های جالب

بازی محلی «گردو بازی»

گردو بازی (جوز وازی) در كرود – طالقان
در این بازی که از بازی های زیاد قدیمی طالقان میباشد بازیكنان به هر شمار که باشند برای آغاز بازی هر کدام یک رقم گردو به نام ( مال= mal) برای شرکت در بازی به روی زمین میگذارند. گردو ها در یک مسیر مستقیم و به دوری مساوی از هم چیده میشوند بعد نفرات به ترتیب گردویی را که به نسبت گرد تر و کوچک تر میباشد و( کله= kalleh) نامیده میشود به دوری مساوی از اولین گردو روی زمین قرار داده و انگشت میانه دست راست را پشت انگشت اشاره دست چپ قرار داده و با کشیدن انگشت میانه آنرا به ضرب به کله میزنند ( تقریبا مشابه تیله بازی) و کله را به سمت اولین مال رها میکنند. اگر کله به مال اصابت کند ، مال از آن صاحب کله خواهد شد و اگر کله به مال اصابت نکند در جای خود باقی میماند تا سایرین بترتیب کله های خود را رها کرده و دوباره نوبت به اولین نفر برسد.

بیشتر بخوانید:  بازی های محلی مردم قزوین

اگر کسی با کله خودش به کله نفری که قبلا مال برده میباشد بزند مال برده شده را از صاحب کله مغلوب میگیرد و معمولا در هنگام زدن کله صاحب مال میگوید ( هرچ کله یا مالش= harch kalleh ya malesh) یعنی اگر کله من به کله و یا به مال کنار آن برخورد کرد از آن من خواهد بود. بدین ترتیب صاحب کله مغلوب از آن دور حذف خواهد شد.

اگر کله ای جلوی مالی قرار بگیرد به نحوی که جلوگیر از زدن آن مال توسط کله های دیگر بشود ، صاحبان کله های دیگر با گفتن کلمه ( دو گن=dogan) میتوانند کله سد معبر کننده را به کناری گذاشته و مال را زده و دوباره کله را در جای قبلیش قرار دهند.اگر صاحب کله مزاحم قبل از همه بگوید( چورته کیل = chortekil) دیگر نمیتوان کله او را کنار گذاشت.

ترتیب زدن کله ها به این ترتیب میباشد که کسی که اول کله اش را میزند در دور بعد نفر آخر میشود و نفر آخر این دور نفر اول دور بعد میباشد و به این ترتیب دور میچرخد.

بیشتر بخوانید:  ضرب المثل به هزار و یک دلیل

نام کسی که اول میزند ( پیشال = pishal) نام نفر بعدی ( دومال= domal) و نفر سوم (سه مال= semal) و …… و نفر آخر ( گو گلوان=gowgalvan )میباشد.

بازی برای هر شخص زمانی پایان میابد که پایان مال هایش را از دست بدهد.

منبع: iranvillage.ir

 

مطلب پیشنهادی

بازی بشین و پاشو

● اهداف کلی: تقویت عضلات پا ● اهداف جزئی: تمرکز حواس و تندرستی سرعت عمل …