اگر عکسمان در فضای مجازی پخش شد چه کنیم !؟

از شایع‌ترین جرایمی که ممکن است در فضای مجازی رخ دهد پخش عکس دیگران در فضای مجازی است.

پیشرفته شدن و گسترش یافتن دنیای تکنولوژی و همه گیر شدن استفاده از فضای مجازی، در کنار این که مزایای بسیار زیادی دارد و باعث شده است تا دهکده‌ی جهانی تشکیل شده و انسان‌ها از سراسر دنیا بتوانند با یکدگیر ارتباط برقرار کنند، معایبی نیز به دنبال دارد.

طبق تجربیات حامد امیری وکیل خوب اصفهان در پرونده های جرایم سایبری و فضای مجازی استفاده از فضای مجازی اگر به شیوه درستی انجام نگیرد و اگر قانون گذار استفاده از فضای مجازی را نظام مند نکند، می‌تواند مشکلات زیادی برای استفاده کننده‌های آن ایجاد شود. زیرا همیشه افراد سودجویی وجود دارند که از خلأ های قانونی بهره جسته و دست به ارتکاب جرم بزنند.

این فراگیری شبکه‌های اجتماعی در میان همه افراد موجب شده تا جرایم جدیدی در این زمینه انجام گیرد و حق و حقوق کاربران فضای مجازی تضییع گردد.

خوشبختانه قانون گذار ایران در سال 1388 به منظور حفظ و صیانت از حقوق افراد قانون جرایم رایانه‌ای را تصویب نموده است تا به این طریق بتواند از حقوق افرادی که در فضای مجازی قربانی یک جرمی می شوند حمایت کند.

عکسی‌های خصوصی دیگران ممکن است بنا به دلایلی و یا به هر شیوه‌ای در اختیار دیگران قرار بگیرد. حال اگر کسی که عکس غیرمجاز دیگری را در اختیار دارد آن را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی پخش کند و یا آن که صاحب عکس‎ها را تهدید به پخش کردن عکس‌ها کند، عمل او جرم محسوب می‌شود یا خیر؟

جرم پخش عکس خصوصی دیگران در فضای مجازی

در محاکم قضایی پرونده‌های کیفری زیادی وجود دارد که در ارتباط با پخش عکس خصوصی دیگران در فضای مجازی است.

زمانی که دزدی تلفن همراه دیگری را می دزدد، امکان دارد عکس‌های شخصی و خصوصی قربانی را در فضای مجازی و شبکه‌های مجازی پخش کند و یا آن که قربانی دزدی را تهدید به پخش کردن آن ها کرده و به این طریق از او اخاذی کند.

در چنین مواردی ممکن است افراد قربانی به دلیل حفظ آبرو و عدم اطلاع از قانون‌های مربوط به این امر، تن به خواسته‌های شخص بدهند.

وکیل کیفری در اصفهان بیان می کند با تصویب قانون جرایم رایانه‌ای، پخش عکس خصوصی دیگران در فضای مجازی جرم محسوب می‌شود و برای آن مجازات در نظر گرفته است.

بیشتر بخوانید:  بهترین دکتر لیفت شکم غرب تهران

به موجب ماده 16 قانون جرایم رایانه‌ای:

« هرکس به وسیله سیستم های رایانه ای یا مخابراتی، فیلم یا صوت یا تصویر دیگران را تغییر دهد یا تحریف کند و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به نحوی که عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از 91 روز تا 2 سال، یا جزای نقدی از 5 تا 40 میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.»

در ماده 17 قانون فوق الذکر نیز آمده است که:

« هرکس به وسیله سیستم های رایانه ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از 91 روز تا 2 سال یا جزای نقدی از 5 تا 40 میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.»

بنا بر دو ماده مذکور، کسی که قربانی چنین جرمی می شود، این امکان را دارد که به دادسرا مراجعه نموده و اقدام به طرح شکایت کند. بدون شک مشاوره با یک وکیل خبره کیفری و حضور او در کنار شخص بسیار می تواند کمک کننده باشد.

نحوه طرح شکایت برای پخش عکس خصوصی به صورت غیرمجاز

حامد امیری وکیل کیفری خبره در اصفهان بیان می کند : که جرم پخش غیرمجاز عکس دیگران، در دسته جرایم خصوصی قرار داد به این معنا که صرفا با شکایت از سوی قربانی، قابل پیگیری و تعقیب است.

چنانچه صاحب تصاویر منتشر شده اقدامی برای شکایت از پخش کننده عکس‌ها نکند، پرونده‌ای تشکیل نمی شود در نتیجه شخص مجرم نیز مجازات نخواهد شد.

لذا وکیل پایه یک دادکستری مکررا توصیه می کند که بانوان عزیز در برابر چنین جرمی سکوت نکرده و از شخص مجرم شکایت کنند تا وی مجازات جرم مرتکب شده را متحمل شود.

بنابراین صاحب تصاویر باید به دادسرای ویژه جرایم رایانه‌ای و یا اگر در شهرستان وجود نداشت به دادسرا مراجعه کرده و شکایت خود را ثبت کنند.

نکته‌ای که وجود دارد و باید به آن دقت شود این است که عکس‌های خصوصی باید بدون رضایت صاحب عکس پخش شده باشد.

بیشتر بخوانید:  دنیل دی لوئیس، بازیگر شگفت انگیز هالیوود (+تصاویر خانوادگی)

پس کسی نمی تواند از کسی که عکس‌ها را با رضایت وی منتشر نموده شکایت کند. البته این حالت در خصوص عکس‌های مستهجن جاری نمی شود، زیرا انتشار عکس‌های مستهجن حتی با رضایت صاحب عکس نیز جرم است. این نکته در ماده 14 قانون جرایم رایانه‌ای بیان شده است.

به موجب این ماده:« هرکس به وسیله سامانه های رایانه ای یا مخابراتی یا حامل های داده محتویات مستهجن را منتشر، توزیع یا معامله کند یا به قصد تجارت یا افساد تولید یا ذخیره یا نگهداری کند، به حبس از 91 روز تا 2 سال یا جزای نقدی از 5 میلیون ریال تا 40 میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.»

جرم تهدید به پخش عکس خصوصی افراد

به نقل از وکیل شهرستان اصفهان ، علاوه بر آن که پخش تصاویر خصوصی دیگران جرم محسوب شده و دارای مجازات است، عمل تهدید پخش کننده به پخش کردن عکس‌های خصوصی شخص نیز جرم به حساب آمده و دارای مجازات است.

وی اضافه می کند برای آن که جرم تهدید به پخش عکس خصوصی دیگران تحقق پیدا کند، لازم است تا مواردی مورد بررسی قرار گیرد، این موارد عبارت هستند از:

  1. اولین موردی که باید مورد بررسی قرار بگیرد این است که آیا شخص تهدید کننده به پخش عکس خصوصی دیگران، واقعا قدرت عملی کردن تهدید خود را دارد؟

زیرا گاهی این امکان وجود دارد که شخصی بدون آن که تجربه کافی در فضاهای مجازی داشته باشد و یا بدون آن که به اینترنت دسترسی داشته باشد، صرفا تهدیدی توخالی می کند. در نتیجه این تهدید توخالی جرم محسوب نخواهد شد.

  1. مورد دیگر این است که آیا کسی که تهدید به پخش عکس خصوصی دیگران می کند، اصلا عکسی خصوصی در دست دارد که پخش کند؟ درنتیجه اگر کسی بدون در دست داشتن عکسی، فقط تهدید کند، مرتکب جرمی نشده است.
  2. آخرین موردی که باید به آن دقت کرد این است که زمانی که کسی تهدید به پخش عکس خصوصی دیگران می کند، آیا شخص تهدید شونده دچار ترس شده است یا نه؟

و در حقیقت واکنشی که تهدید شونده به این جریان نشان می دهد و همچنین معیارهای عرفی، ملاک عمل قرار می گیرد.

پس اگر تهدید عرفا باعث ایجاد ترس و خوف در شخص شود، حتی اگر تهدید عملی نشود، امکان شکایت از تهدید کننده را دارد.

بیشتر بخوانید:  انتخاب روسری مناسب

مجازات جرم تهدید به پخش عکس خصوصی در فضای مجازی چیست؟

تهدید به پخش عکس خصوصی دیگران در فضای مجازی نیز جرم محسوب شده است و قانون گذار این جرم را در ماده 669 قانون مجازات اسلامی پیش بینی کرده است.

به موجب این ماده:

« هرکس دیگری را به هرنحوی، به قتل یا ضررهای نفسی و شرافتی یا مالی یا به افشای سری نسبت به خود یا بستگان او تهدید کند، اعم از اینکه به واسطه این کار تقاضای دریافت وجه یا انجام امر یا ترک فعلی را کرده یا نکرده باشد به مجازات شلاق تا 74 ضربه و یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم می شود.»

حال سوالی که ممکن است به وجود آید این است که اگر کسی تهدید به پخش عکس خصوصی دیگران در فضای مجازی کند و تهدید خود را عملی نموده و عکس‌ها را پخش کند، آیا به مجازات یکی از این دو جرم محکوم می شود یا هر دو جرم؟

حامد امیری وکیل خوب کیفری در اصفهان پاسخ می دهد که در چنین حالتی شخص هم به مجازات جرم تهدید و هم به مجازات جرم پخش عکس خصوصی دیگران در فضای مجازی محکوم خواهد شد.

لازم به ذکر است که اگر جرم تهدید پخش عکس خصوصی دیگران در فضای مجازی با دیگر جرایم همچون توهین، اخاذی، افترا و… همراه باشد، آن شخص به بیشترین مجازاتی در قانون گذار برای هر جرم تعیین کرده است محکوم می گردد.

سخن پایانی

فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی علاوه بر آن که می توانند فضایی بسیار مفید و کاربردی باشند، می توانند محیطی خطرناک هم محسوب شوند.

در نتیجه مردم باید در استفاده از آن احتیاط لازم را به کار ببرند تا قربانی جرایمی که در این فضا صورت می گیرد نشوند.

یکی از این جرایم کیفری، پخش عکس خصوصی دیگران در فضای مجازی است. اگر چنین جرمی اتفاق افتاد شخص صاحب عکس خوب است با وکیل و مشاور حقوقی در امور کیفری و رایانه‌ای مشورت کرده و پس از اخذ راهنمایی‌های لازم، اقدام به شکایت از پخش کننده کند.

برای ارتباط سریع با وکیل امور کیفری میتوانید به وب سایت hamedamiri.com مراجعه نمایید و مشکلات حقوقی خود را به صورت آنلاین و در کمترین زمان ممکن با وکیل کیفری در میان بگذارید.

مطلب پیشنهادی

شرح عمل بینی

شرح عمل بینی عمل بینی یک جراحی پلاستیک و زیبایی بینی است. هدف عمل بینی  …