از درخت طوبی چه میدانید؟

احادیث درخت طوبی, درباره ی درخت طوبی

درخت طوبی کجاست؟

درخت طوبی چیست و کجاست؟

در قرآن سوره رعد، آیه ۲۹ چنین آمده هست: «طوبی لهم و حسن مآب » «برای آنان که به خدا ایمان آورده و عمل صالح انجام دادند درخت طوبی و مقام نیکو و برگشت زیباست.»

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله، به دخترش، حضرت فاطمه سلام الله علیها چنین گزارش داد: «در شب معراج، به درخت سدرة المنتهی رسیدم. روی آن جمله بود: «براستی من پروردگار یکتا هستم که جز من خدایی نیست. محمد برگزیده آفریدگانم هست. او را به وزیرش تأیید و یاری رسانم». از جبرئیل سؤال کردم: «وزیر و جانشینم کیست؟» گفت: «علی بن ابی طالب علیه السلام»، از آنجا گذشتم، تا آنکه در فردوس فرود آمدم و درخت طوبی را دیدم که ریشه و تنه آن، در سرای علی علیه السلام بود. در بهشت، کاخ و کاشانه‌ای نیست، جز آنکه شاخه ای از درخت طوبی در آن هست».

آن حضرت در روایتی دیگر فرمود: «خدای بلند مرتبه، در قلب من انداخت که دوستی و محبت علی علیه السلام درخت طوبایی هست که خداوند به دست خویش در قلب مؤمنان نشانده هست».

ریشه و تنه آن درخت مبارک، آنچنان استوار و پابرجاست که هرگز قد خم نکند. هیچ سریع بادی شاخه‌های بی‌شمارش را که به رقم شیعیان هست، نلرزاند و نشکند، و هر برگی از آن، به پهنای اقیانوس‌ها گسترده که تمامت یاورمندان و پیروانش را در سایه و چتر پشتیبانی خود گیرد.

بلندای درخت طوبی و سدرة المنتهی، آسمان‌ها را بشکافد و تا «قاب قوسین أو أدنی» خودنمایی کند.

درخت طوبی چیست,درخت طوبی کجاست

درخت طوبی چیست؟

طوبی در روایات

مجلسی اول با توجه به مضمون روایات، درخت طوبی را اینگونه توصیف می‌کند: درختی هست در بهشت و همانگونه که نور خورشید در همه منزل‌ها داخل می‌شود، شاخه‌های آن در منزل همه بهشتیان کشیده شده هست، در هر شاخه ای از آن میوه ها و نعمتهایی هست که نه چشمی دیده و نه گوشی شنیده و نه در خاطر کسی خطور کرده هست.

آن درخت را خداوند با دست قدرت خود خلق هست و آن را جانی داده هست که شیعیان و درجات آنها را می شناسد، و بهشتیان هر گونه زینتی که بخواهند و هر نوع میوه که متمایل‌شدن داشته باشند از آن درخت بچینند و این درخت ثمره محبت اهل بیت (ع) هست.»

رُاو عَن الصّادق(ع): هِی شَجَرَةٌ مِنْ جَنَّةِ عَدْنٍ غَرَسَهَا رَبِّی بِیدِهِ

امام راستگو(ع) در عظمت طوبی فرمود: طوبی درختی از جنت عدن هست که خداوند آن را با دست خویش کاشته هست.

حر عاملی، وسائل الشیعة، ۱۴۱۲ق، ج۲۴، ص۳۲۴

در حدیثی از امام علی (ع)، در اول شعبان به امر خداوند در بهشت گشوده شده و به درخت طوبی حکم می‌دهد تا شاخه هایش را بر روی دنیا بگسترد، اعمال این ماه، مشابه چنگ زدن به شاخه های این درخت بوده و شخص را بهشتی می کند.

بیشتر بخوانید:  مدل تابلو یادبود برای مراسم عقد و عروسی

بر اساس روایات درخت طوبی یکی از چند چیزی هست که خداوند با دست قدرت خویش آنها را خلق نموده هست.

در حدیثی از پیامبر اکرم (ص) در مورد درخت طوبی پرسش شد. حضرت فرمود اصلِ آن درخت در منزل من هست و فرع آن بر اهل بهشت. دقایقی بعد شخص دیگری همین سؤال را پرسید و حضرت فرمود: طوبی در منزل علی (ع) هست. حاضرین با بهت علت فرق پاسخ را پرسیدند، پیامبر (ص) فرمود: منزل من و علی (ع) در بهشت در یک مکان هست.

تصاویر درخت طوبی, درخت طوبی در روایات

راههای رفتن به بهشت

واژه طوبی و مفاهیم نزدیک آن در قرآن

به‌جز واژه طوبی، مفاهیم و واژه های دیگری نیز در قرآن آمده که در کنار یکدیگر، تصویری منسجم از معانی ظاهری و باطنی طوبی ارائه می کنند. در ادامه، این واژگان در آیات مربوطه معرفی می شود:

واژه طوبی در قرآن، تنها یکبار در آیه 29 سوره رعد آمده ‌هست: «الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ طُوبی لَهُمْ وَحُسْنُ مَآبٍ»؛ «آنان که به خدا ایمان آورده و کارهای باکفایت انجام داده‌اند، پاکیزه‌ترین (زندگی) نصیبشان هست؛ و بهترین سرانجام ها». این واژه در زبان عربی، به معنای «پاکیزه تر» هست.

مفسران معانی متعددی برای این کلمه ذکر کرده‌اند؛ تا آنجا که در مجمع البیان، ده معنا برای آن شرح شده هست. علامه طباطبایی در تشریح این آیه، به این ده ترجمه اشاره می کند که بیشتر آنها، ترجمه لفظی آیه بوده و به معنای زندگی پاک و فرح بخش و بهترین سرانجام برای کسانی هست که ایمان می‌آورند و عمل صالح انجام می دهند. ایشان می گوید:

طوبی درختی هست در بهشت که ریشه اش در منزل رسول خدا می باشد و در منزل هر یک از مؤمنین شاخه ای از آن وجود دارد. (طباطبایی، 1370، ص489)

نحوه ی وصل شدن به درخت طوبی,اعمال متصل شدن به درخت طوبی

درخت طوبی و درخت زقوم چیست ؟

ابن عباس در تشریح این آیه، از قول پیامبر اکرم چنین نقل می کند:

در شب معراج هنگامی که داخل بهشت شدم، درختی را دیدم که هر برگی از آن، دنیا و آنچه در دنیاست را می پوشانید و در هر برگ آن هم زیورآلات و غذا وجود داشت؛ هیچ قصر و منزل ای در بهشت نبود، مگر اینکه شاخه ای از این درخت، در آن قصر یا منزل موجود بود و زیور و غذای صاحب آن قصر یا منزل، از این درخت تأمین می شد.

پس گفتم: «ای جبرئیل، این درخت چیست؟» گفت: «این درخت طوبی هست و خوشا به حال تو و بسیاری از امت تو!» گفتم: «انتهای این درخت (اصل آن) کجاست؟» گفت: «اصل این درخت در وجود پسرعمویت علی بن ابیطالب (ع) هست». (مجلسی، 1362، ج 8، ص150)

بیشتر بخوانید:  روش های متفاوت بافت لیف

در کتاب مفاتیح الجنان، روایتی از پیامبر اکرم در فضیلت ماه شعبان ذکر شده که معانی باطنی درخت طوبی در فرهنگ شیعه را نمایان می سازد:

بدرستی که خداوند عزوجل در روز اول ماه شعبان، امر می کند به درهای بهشت، پس باز می شوند و امر می کند درخت طوبی را، پس شاخه های خود را به این دنیا نزدیک می کند. آنگاه ندا می دهد که «ای بندگان خدا، این شاخه های درخت طوبی هست؛ پس درآویزید به او که بلند کند شما را به سوی بهشت.»

سپس در ادامه تشریح می کند که تمسک به هر یک از اعمال نیک در ماه شعبان، به درجه آویخته شدن به یکی از شاخه های آن هست و در این صورت، شاخساران درخت طوبی، شخص را به سوی بهشت تکان خواهند داد. (قمی، 1378، ص266-269) بر این اساس طوبی، درختی بهشتی هست که سرمنشأ تمامی خیرات و نیکی هاست و در ماه شعبان، شاخساران خود را برای تنعم بندگان می گستراند.

در اینجا پاسخ به سؤالی دیگر که، چه تناسبی میان ماه شعبان و درخت طوبی وجود دارد؟ پاسخ این پرسش هم در همین بخش از کتاب مفاتیح الجنان پیدا می شود.

در مفاتیح الجنان، احادیث مختلفی ماه شعبان را به حضرت محمد (ص) نسبت داده اند. برای نمونه، در روایتی از امام سجاد عنوان شده هست که پیامبر اکرم (ص) می فرمود: «شعبان ماه من هست، پس روزه بدارید؛ در این ماه برای محبت پیغمبر خود و برای قرب به سوی پروردگار خود…».

هر کس شعبان را برای محبت پیامبر خدا و قرب به سوی خدا روزه بگیرد، خدا او را دوست دارد و او را به کرامت خود در روز قیامت نزدیک می گرداند و بهشت را بر او واجب می کند. (همان، ص255-256) همچنین پیامبر اکرم (ص) در روایت دیگری از قول خدا می فرمایند: «ماه رجب، ماه من، ماه شعبان، ماه پیامبر (ص) و ماه رمضان، ماه بندگان من هست».

مقایسه توصیفات فوق و مفاهیم باطنی آنها در روایات مختلف مربوط به ماه شعبان، نشان از معنای تأویلی درخت طوبی دارد. بر این اساس درخت طوبی، نمادی از حقیقت وجودی پیامبر (ص) و درخت ولایت به شمار می آید که سازنده بهشت و محقق کننده آن هست. بدین ترتیب نزول این درخت در ماه شعبان، به معنای توجه ویژه به وجود مبارک پیامبر اکرم (ص) در این ماه و انجام دادن کارهای خیر با توسل به ایشان هست.

درباره ی درخت طوبی, درخت طوبی در بهشت

اعمال آویخته شدن به درخت طوبی

15 کار و رفتاری که ما را به درخت «طوبی» وصل‎ می کند(از فضائل ماه شعبان)

روایتی از رسول اکرم (ص) درباره ثواب و آلرژی روز اول ماه شعبان اشاره می کنیم.

بیشتر بخوانید:  ایده هایی برای ساخت عروسک روسی

ایشان فرمودند: به درستی که خداوند عزوجل چون روز اول ماه شعبان می شود امر می کند به درهای بهشت پس باز می شود و امر می کند درخت طوبی را، پس شاخه های ‎خود را بر این دنیا نزدیک می کند آنگاه منادی پروردگار عزوجل صدا می زند:

ای بندگان خدا این شاخه های ‎درخت طوبی هست پس به او در آویزید که شما را به سوی بهشت بلند کند و این شاخه های ‎درخت زقوم هست، بترسید از او که شما را به سوی جهنم هدایت نکند.

قسم به آنکه مرا به راستی به مسولیت مبعوث کرده که هر که درسی از خیر و نیکی در این روز کسب کند، پس به درستی که به شاخه ای از شاخه های ‎درخت طوبی در آویخته، پس آن درخت او را به سوی بهشت می کشاند و هر که کسب کند دری از شر را در این روز، به شاخه ای از شاخه های ‎درخت زقوم در آویخته، پس آن درخت او را به سوی آتش می کشاند.

در این روز هر کس برای خدا نماز مستحبی به جا آورد و هر کس در این روز روزه بدارد و هرکه میان زنی با همسرش، یا پدری با فرزندش، یا خویشاوندان، یا زن و شوهری آشتی دهد، خود را به درخت طوبی نزدیک کرده هست.

کسی که پریشانی را از بدهکاری که طلبی از او دارد بزداید، یا از طلبش که بر عهده بدهکار هست کم کند و کسی که در حساب خود نظر کند و بدهی کهنه ای را بر عهده خود ببیند که طلبکارش از به دست آوردن آن مأیوس شده، پس آن را به صاحبش برگرداند، خود را به طوبای بهشتی درآویخته هست.

طوبی سهم کسی خواهد بود که یتیمی را سرپرستی کند و یا سفیهی را از ضربه زدن به آبرو و عِرض مؤمنی باز دارد و کسی که قرآن یا قسمتی از آن را بخواند و خدا را یاد کند، نعمت هایش را برشمارد و آنگاه شکر خدا کند. کسی که از بیماری عیادت کند و کسی که به پدر و مادر یا یکی از آنها نیکی کند و آن که پیش از آمدن روز اول شعبان پدر و مادر خویش را به خشم آورده بود و در این روز خشنودشان کند و نیز هرکه جنازه ای را تشییع کند و در این روز مصیبت زده ای را تسلی بخشد و هر کس در این روز چیزی از ابواب خیر را به جا آورد، در زمره کسانی هست که در اول شعبان خود را به درخت طوبی بهشتی نزدیک و از زقوم جهنمی دور داشته هست.

درخت طوبی کجاست,احادیث درخت طوبی

اعمال آویخته شدن به درخت زقوم

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

دلایل بوی بد کولر آبی چیست و چگونه میتوان آن را برطرف کرد؟

بوی بد کولر آبی چگونه از بوی بد کولر آبی خلاص شویم؟ به وجود آمدن …