آشنایی با نرم افزار اتوکد (Autocad)

معرفی نرم افزار اتوکد, آشنایی با نرم افزار اتوکد

معرفی نرم افزار اتوکد

اتوکد نرم‌افزاری هست که برای ترسیم نقشه‌های مهندسی و صنعتی به کار می‌رود. این نرم‌افزار از محصولات شرکت آمریکایی اتودسک هست. کاربران اتوکد امکان استفاده از محیط‌های دو بعدی و سه بعدی را دارند.

بسیاری از مردم اندیشه می کنند که یادگیری اتوکد سخت هست. اما اینطور نیست، چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد.

1. آغاز کار با اتوکد

ابتدا باید با رابط کاربری آشنا شوید.

معرفی نرم افزار اتوکد, آشنایی با نرم افزار اتوکد

نرم افزار اتوکد

رابط اتوکد :

رابط اتوکد اکنون برای کاربران جدید آسان تر هست. می دانم که بسیاری از کهنه کاران اتوکد از روبان و سایر پیشرفت های رابط بیزار هستند. اما کاربران جدید و برخی از کهنه کاران می گویند که رابط کاربری جدید را دوست دارند. در ادامه می آموزید که چگونه می توانید به ابزارهای طرح‌ریزی و سایر ابزارها دسترسی پیدا کرده و آنها را پرکار کنید. اگر قبلاً با windows application آشنا باشید ، این کار خیلی طولانی نخواهد شد.

جابه جایی روی ترسیمات :

اکنون سعی کنید نقشه ای را باز کنید. اگر آن را ندارید ، از یک فایل نمونه آغاز کنید.

navigation tool : ابتدا با ابزارهای navigation آشنا شوید و سعی کنید سرتاسر نقشه خود تحرک کنید.

pan (جابه‌جایی ترسیمات در راستای طولی و عرضی در برگ ترسیم)

zoom in (بزرگ نمایی)

zoom out (کوچک نمایی)

zoom extend (بزرگترین زوم برگ)

سپس هنگامی که آغاز به یادگیری نحوه ترسیم می کنید ، برای شما آسانتر خواهد بود.

اکنون می توانید آغاز به ایجاد یک نقشه جدید کنید.

2. وسیله رسم

بعد از اینکه با رابط اتوکد و ابزارهای navigation آشنا شدید ، اکنون روزگار آن فرا رسیده هست که نحوه استفاده از ابزارهای ترسیم را یاد بگیرید.

معرفی نرم افزار اتوکد, آشنایی با نرم افزار اتوکد

اموزش کار با نرم افزار اتوکد

نحوه کار با ابزارهای اتوکد :

استفاده از وسیله ترسیم خیلی آسان هست. اکثر ابزارهای اساسی نام کارهایی که انجام می دهند را توصیف می کنند. وسیله خط، یک خط ترسیم می کند. وسیله مستطیل ،مستطیل را ترسیم می کند. آسان هست و آنچه باید درک کنید این هست که ، هر ابزاری ممکن هست روشی گوناگون برای استفاده نیز داشته باشد. به خاطر سپردن پایان مراحل موجود در هر وسیله دشوار هست. این چیزی هست که خط حکم (command line) برای آن وجود دارد (یا می توانید از ورودی پویا استفاده کنید).

بیشتر بخوانید:  آموزش تبدیل عکس‌ها به فرمت PNG

خط حکم دقیقاً مثل یک نشان جاده هست. این شما را راهنمایی می کند ، بنابراین گم نمی شوید.

Command: _ مرحله اول را مشخص کنید:

بعدی را مشخص کنید یا [Undo]:

بعدی را مشخص کنید یا [Undo]:

مرحله بعدی یا [Close/Undo] را مشخص کنید:

بعد از اینکه وسیله خط را پرکار کردید ، سپس اتوکد به شما می گوید چه باید بکنید: اولین مرحله را مشخص کنید.

با کلیک روی اقبال ترسیم ، نقطه خود را توصیف کنید. سپس دوباره از شما سؤال خواهد کرد: مرحله بعدی را مشخص کنید. تنها کافی هست در هر نقطه از نقشه خود کلیک کنید ، درباره اندازه یا مختصات دقیق خود نگران نباشید.

3. ورودی دقیق

بعد از اینکه با استفاده از وسیله ترسیم آشنا شدید ، اکنون باید با ورودی مختصات آشنا شوید. تمرکزفکر یکی از مزایای استفاده از اتوکد هست و اگر ترسیم دقیق نباشد ، طرح‌ریزی شما بی منفعت هست.

معرفی نرم افزار اتوکد, آشنایی با نرم افزار اتوکد

مختصات اشیا در اتوکد

در این روزگار با مختصات سراسری (global) و نسبی (coordinate) و سپس ابزارهای snap آشنا می شوید. بعد از اتمام این مرحله ، می توانید دقیق ترسیم کنید.

4. Modify Tools

معرفی نرم افزار اتوکد, آشنایی با نرم افزار اتوکد

آموزش نرم افزار اتوکد

مرحله بعدی: Modify Tools. بسیاری از ابزارهای اصلاح وجود دارد. اما همانند ابزارهای رسم ، نام هر کدام باید توصیف کند که چه کاری انجام می دهند. یا لااقل آیکون توضیحات بیشتری خواهد داد. تنها می توانید نشانگر خود را بالای آیکون ببرید و اجازه دهید وسیله راهنمایی را باز کند و توضیح بیشتری دهد.

بیشتر بخوانید:  9 نرم افزار برتر ویرایش عکس

همچنین می توانید وسیله را پرکار کنید و سپس F1 را فشار دهید. این  فایل راهنما را با موضوع مرتبط باز می کند.

5. انتخاب اشیا در اتوکد

معرفی نرم افزار اتوکد, آشنایی با نرم افزار اتوکد

انتخاب اشیا در نرم افزار اتوکد

پس از کار با ابزارهای اصلاح ، اکنون باید در مورد انتخاب اشیاء بیاموزید. هنگام تحول یا دستکاری آنها باید اشیاء را انتخاب کنید. انتخاب یک شیء ، کار راحتی هست.

برای انتخاب اشیا در اتوکد راههای زیادی وجود دارد که در اینجا یک راه حل را با هم بررسی می کنیم، این روش رایج ترین و بارزترین روش انتخاب اشیا در اتوکد هست. برای انتخاب یک پنجره، بر روی یکی از نقاط منطقه ترسیم کلیک کرده و مکان نما را به سمت راست بکشید تا اشیای موجود، در پنجره انتخاب گنجانده شوند.

6. Annotation and Styles

خوب ، اکنون می توانید نقشه بکشید، می توانید نقشه های خود را تحول دهید و مرحله بعدی: ایجاد یادداشت ها استفاده از Styles هست.

حاشیه نویسی چیست؟ همه چیز در نقشه های شما  تنها اشکال نیست و این می تواند حاوی جمله ، عاقبت، ابعاد ، جداول و غیره باشد.

معرفی نرم افزار اتوکد, آشنایی با نرم افزار اتوکد

نحوه استفاده از نرم افزار اتوکد

مشکل در این مرحله ممکن هست تنظیم سبک ها و مقیاس های حاشیه نویسی باشد. از سبک ها برای توصیف نحوه یادداشت شما استفاده می شود. گزینه های زیادی در سبک ها وجود دارد ، اما آنچه معمولاً گیج کننده هست گزینه های مربوط به مقیاس هست. چه اندازه ای باید جمله خود را ایجاد کنم تا بتوانم هنگام ترسیم آن را به روشنی بخوانم؟ فلش های ابعاد من باید در چه اندازه تنظیم شوند؟

می توانید این کار را با استفاده از annotation scale آسوده تنظیم کنید .

اگر در شرکتی مشغول به کار هستید که باید استاندارد ترسیم را ایجاد کند ، احتمالا دیگر نیازی به تنظیم سبک نداشته باشید. تنها از الگویی استفاده کنید که از قبل پایان سبک ها را داشته باشد.

بیشتر بخوانید:  آموزش تصویری افزودن فونت به فتوشاپ

7. مدیریت طرح‌ریزی

پس از یادگیری اتوکد از مرحله 1-6 ، در حال حاضر باید بتوانید با اتوکد ترسیم کنید.

الان باید محصول بیشتری داشته باشید. به یاد داشته باشید ، ترسیم با اتوکد تنها مربوط به سرعت اجرای نقشه نیست، طرح‌ریزی شما نیز به آسودگی باید اصلاح شود. نه تنها توسط شما بلکه اعضای تیم شما نیز باید بتوانند نقشه و اشیاء درون آن را مدیریت کنند.

8. محتوای قابل استفاده مجدد

اگر در اتوکد نقشه ای دیده باشید، متوجه می شوید بسیاری از اشیاء تکراری هستند. می توانید نمادها ، قطعات استاندارد ، اشیاء مشترک و موارد دیگر را ببینید. بله ، می توانید چندین بار آن را کپی کنید ، اما ما می خواهیم تولیدی بیشتری داشته باشیم.

دستور Block برای کمک به شما در کار با اشیاء تکراری خیلی مهم هست. نه تنها قابل استفاده مجدد هست ، بلکه دستور Block به شما امکان می دهد پایان نمونه های موجود در نقاشی خود را به روز کنید.

معرفی نرم افزار اتوکد, آشنایی با نرم افزار اتوکد

نرم افزار اتوکد

اگر می خواهید جلوتر بروید ، بلوک ها به شما امکان می دهند تا ویژگی هایی را به عنوان  block ID (شناسه بلوک) افزایش کنید و block allows به شما امکان می دهد اطلاعات بیشتری از هر بلوک را گزارش کنید.

9. تمرین را ادامه دهید

معرفی نرم افزار اتوکد, آشنایی با نرم افزار اتوکد

یکی از راههای شغل ای شدن در اتوکد تمرین هست

با تمرین زیاد بهتر می شوید. استادان اتوکد کسانی هستند که تمرین های زیادی انجام داده اند. من اندیشه می کنم هیچ کس با این موضوع مخالف نخواهد بود. سعی کنید تنها خطوط بدون معنی ترسیم نکنید و یک پروژه واقعی ترسیم کنید.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

آموزش روشهای بک آپ گرفتن از واتس آپ

بک آپ گرفتن از واتس آپ بینهایت آسان اما ضروری می باشد راهنمای کامل بک …