آشنایی با خواص و مضرات روغن دنبه

[ad_1]

آشنایی با خواص و مضرات روغن دنبه

properties2 disadvantages2 tails1 آشنایی با خواص و مضرات روغن دنبه

 

روغن دنبه، خیلی آسانتر از روغن های نباتی جامد و مایع، هضم و جذب بدن می شود

 

روغن دنبه یکی از روغن های طبیعی می باشد که از پی یا چربی گوسفند در اقبال دم او تهیه می شود. روغن دنبه دارای خواص و مضراتی در طب سنتی می باشد که در این مطلب قصد بررسی آن را داریم.

 

فواید و مضرات روغن دنبه

مصرف روغن دنبه برای افراد کم تحرک، سالمندان و بیماران قلبی، توصیه نمی شود. در این مطلب شما را با سایر خواص و طرز تهیه روغن دنبه آشنا خواهیم کرد.

روغن دنبه یکی از روغن های حیوانی می باشد که در طب سنتی خواص درمانی بالایی برای آن ذکر شده می باشد. به طوریکه تا چند دهه پیش ارزش دنبه از گوشت گرانتر بوده می باشد.

 

اما در طب جدید و با توجه به نحوه زندگی بدون تحرک امروز، مصرف روغن دنبه بایستی همراه با ملاحظاتی انجام شود طبع روغن دنبه گرم می باشد و به همین دلیل. در این مطلب قصد داریم شما را با خواص و مضرات روغن دنبه در طب سنتی و طب جدید آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

 

مصرف آن برای بسیاری از بیماری ها مفید می باشد، چرا که در طب سنتی عقیده بر این می باشد که خوراکی های با طبع گرم برای سلامت انسان مفیدترند. برخی از مهمترین خواص درمانی روغن دنبه عبارتند از:

 

روغن دنبه، خیلی آسانتر از روغن های نباتی جامد و مایع، هضم و جذب بدن می شود و مصرف به اندازه و درست آن سبب کنترل چربی خون شده، علاوه بر اینکه این روغن، یکی از روغن های ایده آل برای سرخ کردن غذاها می باشد.

 

روغن دنبه چه فوایدی دارد

روغن دنبه سبب کاهش کلسترول بد خون و افزایش کلسترول خوب می شود، با این وجود بایستی توجه داشت به دلیل دارا بودن مقادیر بالایی از اسیدهای چرب اشباع، زیاده‌روی در مصرف آن برای بیماران قلبی و افراد دارای کلسترول بالا بایستی با احتیاط همراه باشد.

ایجاد متناسب‌بودن اندام از خواص روغن دنبه می باشد. متخصصان طب سنتی معتقدند مصرف روغن دنبه به کاهش وزن و لاغری افراد چاق و چاق شدن افراد لاغر کمک می کند.

 

روغن دنبه سرشار از مواد مغذی و انواع مختلف ویتامین ها و اسیدهای چرب گیاهی می باشد، چرا که غذای گوسفند از گیاهان مختلف می باشد، از این رو استفاده از روغن دنبه سبب تقویت قوای بدن، استخوان سازی و بالا بردن توان بدن در مقابله با بیماری های مختلف می شود.

بیشتر بخوانید:  فال روز دوشنبه 12 آبان 1399

یکی از خواص روغن دنبه که در طب سنتی به آن تاکید شده می باشد خاصیت عکس افسردگی این روغن می باشد.

 

روغن دنبه خاصیت سم زدایی دارد و می توان از آن به همراه روغن حیوانی برای تنقیه و پاکسازی روده ها استفاده نمود.

روغن دنبه غنی از اسیدهای چربی می باشد که مستقیما توسط کبد جذب می شوند و به عنوان منبع انرژی بدن استفاده می شوند.

 

استفاده از روغن دنبه یا سایر روغن های حیوانی، برای افرادی که گرفتار شکستگی استخوان شده اند مفید می باشد و به جوش خوردن سریع استخوان کمک می کند. در طب سنتی مصرف خوراکی و استعمال موضعی آن در موقعیت شکستگی توصیه می شود. همچنین کمک به پیشگیری و درمان پوکی استخوان و رماتیسم از دیگر خواص روغن دنبه می باشد.

مالیدن روغن دنبه بر روی پوست صورت، سبب روشن شدن پوست و رفع تیرگی های حاشیه صورت می شود.

 

طرز تهیه روغن دنبه بدون بو در طب سنتی 

به قصد تهیه روغن دنبه بدون بو، ابتدا مقداری دنبه تازه گوسفندی را به قطعات ریز خرد کنید و به مدت یک شب آن را در آب نمک رقیق قرار دهید.

 

سپس دنبه ها را آبکش نموده و در قابلمه بریزید و به آن بسته به حجمش، یک تا دو لیوان آب افزایش کنید و آن را بر روی حرارت ملایم قرار دهید تا به صورت سوزنی و آرام داغ شود.

برای گرفتن بوی دنبه، می توانید از ادویه و مواد خوشبو مشابه هل، دارچین، گلاب یا پوست پرتقال و امثال آن استفاده نمایید، سپس بعد از حاضر شدن آن را از صافی رد کنید تا روشن گردد.

 

روغن دنبه چه مضراتی دارد

توجه داشته باشید، پس‌مانده مانده از تهیه روغن دنبه اگر نسوخته و سیاه نشده باشد، خوردن آن اشکالی ندارد. ولی مصرف دنبه سوخته سبب تولید خلط بد در بدن می گردد.

استفاده از روغن دنبه به ویژه زیاده روی در مصرف آن، برای بیماران گرفتار به بیماری های قلبی و عروقی توصیه نمی شود، زیرا حاوی اسیدهای چرب اشباع می باشد که برای سلامت قلب مضر می باشد و سبب سفت و سخت شدن دیواره رگ ها می گردد.

مصرف روغن دنبه برای افراد دارای افزایش وزن، کلسترول بالا و کسانی که تحرک کمی دارند، مضر می باشد.

 

به طور کلی، زیاده روی و مصرف نابجای روغن دنبه، در افرادی که بی‌حالی معده و سوء هاضمه دارند، می تواند سبب آسیب و صدمه جسمی و روحی شود .

بیشتر بخوانید:  طرز تهیه اسکون تخم مرغ و بیکن و پنیر چدار

 

 

روغن دنبه خاصیت سم زدایی دارد

 

دیدگاه طب سنتی درباره روغن دنبه

از دیدگاه بوعلی سینا و حکمای ما اگر فاعل یعنی بدن و سیستم بدنی به خوبی زورمند باشد که بتواند اثرات روغن حاصل از دنبه گوسفند را حل کند یا اینکه بدن زورمند باشد یا شخص مزاج خیلی گرمی داشته باشد که بتواند دنبه را حل کند یا اینکه شخص کارهای سنگین و پرکاری‌های سنگین مشابه کشاورزی کند در این موارد خوردن روغن دنبه نیز خوب می باشد. روغن دنبه در قدیم طرفداران زیادی داشته؛ به طوریکه تا چند دهه پیش دنبه از گوشت گرانتر بوده می باشد و بها بیشتری برای آن قائل بودند. دنبه در دستورات دارویی نیز به عنوان عکس افسردگی مطرح می باشد و سبب لاغری، آسودگی اعصاب و زیبایی صورت می شود. در طب سنتی طبیعت غذاها به سرد و گرم تقسیم می شود و طبیعت انسان با مواد غذایی گرم سازگار می باشد. اطبای قدیم معتقد بودند روغنی که طبیعت آن سرد می باشد برای مصارف صنعتی مفید می باشد و روغنی که طبیعت آن گرم می باشد برای مصرف انسان. روغن دنبه دارای طبیعت گرم می باشد که برای بدن مفید می باشد برخلاف روغن های صنعتی که به روغن نباتی (مایع و جامد) معروفند نه تنها چاق کننده نیست بلکه خاصیت لاغر کننده دارد.

 

قدیم در بسیاری از روستاها دیده می‌شد که شخص ۱۰۰ سال سن دارد ولی به آسودگی روغن دنبه مصرف می کند و هیچ مشکلی برایش ایجاد نمی شود چرا که با انجام کارهای سنگین دنبه را به خوبی هضم می کند و در برخی موارد کمی مرزه یا آویشن همراه آن می خورند که اثرات آن را بهتر می کند.  اگر کسی پرکاری بدنی مناسب ندارد و بی تحرک می باشد مداومت به خوردن روغن دنبه کند لاین روغن در رگ ها رسوب کرده و بیماری بروز پیدا می کند. همچنین اگر شخص مزاجش گرم باشد یا پرکاری بدنی مناسب دارد می تواند بر چربی دنبه تاثیر گذاشته و آن را حل کند و این چربی برای بدنش مفید خواهد بود.

 

بسیاری از متخصصان طب سنتی معتقدند اگر روغن دنبه به روش های درست تهیه شود، می تواند دارای کمترین مضرات برای بدن باشد. بطور مانند پیاز و ترکیباتی که به دنبه گوسفند افزایش می کنند بوی بد دنبه را از بین می برد و اصلاحش می کند یعنی آن لزوجت و غلظت آن را از بین می برد و جلوگیر رسوب آن می شود و اگر به این صورت تهیه شود می توان مصرف کرد.

بیشتر بخوانید:  شعر برای متولدین اردیبهشت + عکس نوشته های جدید اردیبهشت ماهی

 

دیدگاه طب جدید درباره روغن دنبه 

بر اساس نظرات برخی متخصصان و اطبای جدید یکی از انواع چربی های منعقد شده که به شحم معروفند، دنبه می باشد. چربی های منجمد که به‌دلیل کثرت اجزای عرضی به حالت جامد در آمده‌اند، برای تغذیه مناسب نیست. مصرف نابجا و بیش از حد روغن دنبه در افرادی که قوه هاضمه آنان زورمند نیست، می‌تواند منجر به صدمه‌های جسمی و روحی شود.  باید دید که چه ماده غذایی کجا و چگونه استفاده می شود اسکیموها هم از روغن دنبه استفاده می کنند و سن طولانی هم دارند اما برای زندگی مدرن این نوع روند غذایی جز افزایش سرشماری بیماری های قلبی و افزایش کلسترول و فشار خون بالا چیز دیگری به همراه ندارد.

 

مضرات مصرف روغن دنبه

دنبه یکی از بدترین انواع روغنهایی می باشد که وجود دارد و شایستگی دفاع ندارد چون دارای کلسترول خیلی بالایی می باشد و تصلب شرایین و ناراحتی های قلبی به همراه دارد. اسید آراشیدونیک روغنهای حیوانی سبب افزایش HDL و کاهش LDL می شود.

 

چربی های جامد حاوی اسید های چرب اشباع هستند و برای سلامتی مضرند.اولین علت مرگ و میر در کشور ما، بیماری های قلبی- عروقی می باشد و این بیماری رابطه ی مستقیم با نحوه ی تغذیه و مصرف چربی دارد، سعی کنید روغن مصرفی تان روغن مایع باشد. روغن حیوانی روغن جامد می باشد و ما در طول روز مقداری از این چربی را همراه با گوشت – کره و خامه و… دریافت می کنیم پس نیازی به مصرف روغن حیوانی معروف نداریم. این نوع روغنها دارای اسیدهای چرب غیر اشباع هستند و برای بدن خیلی مضر و بیماری های قلبی به دنبال دارد. در بین انواع روغن ها، آنهایی که دارای اسیدهای چرب غیر اشباع بالای 25 درصد و ترانس کمتر از 5 درصد باشد مورد تایید نیست که روغن دنبه با توجه به این ویژگی ها از مضرترین روغن ها محسوب می شود.

 

با اشاره به واضح بودن مضرات روغنهای حیوانی و خصوصا دنبه، از آن جایی که انسان سالم محور توسعه پایدار می باشد و بارها از راه رسانه ها و موسسات پزشکی این مسئله به مردم اطلاع رسانی شده ضروری می باشد که مردم بدانند روغن دنبه در گروه روغن هایی قرار می گیرد که باید یک ضربدر قرمز روی آن کشید.

 

گردآوری: بخش آشپزی بیتوته

متن آشنایی با خواص و مضرات روغن دنبه اولین بار در روبکا. پدیدار شد.

لینک منبع

[ad_2]

مطلب پیشنهادی

طرز تهیه انواع غذا با گوجه

طرز تهیه انواع غذا با گوجه فرنگی طرز تهیه 8 نوع غذا با گوجه، از …