آشنایی با خواص سرکه سفید

 فواید سرکه سفید, آشنایی با خواص سرکه سفید

آشنایی با خواص سرکه سفید

خواص سرکه سفید

سرکه سفید یکی از خوراکی های اصلی خانگی می باشد که در بسیاری از منزل ها پیدا می شود. این ماده ی غذایی علاوه بر در معرض بودن ارزش مناسبی هم دارد. در ادامه با خواص و کاربردهای سرکه سفید آشنا می شوید.

سرکه سفید فوق العاده همه کاره می باشد و می تواند برای از بین بردن علف های هرز، لطیف کردن گوشت، عکس عفونی کردن سطوح، تهیه ی ترشیجات و موارد دیگر استفاده شود.

علاوه بر این، مطالعات نشان می دهد که سرکه می تواند برخی از مزایای سلامتی را به همراه داشته باشد. در حقیقت، تحقیقات نشان می دهد که این ماده می تواند به ثبات سطح قند خون، کاهش کلسترول، برابری pH مناسب و حتی کاهش وزن کمک کند.

سرکه سفید چیست؟

سرکه سفید بیشتر از آب تشکیل شده می باشد، با 5-10 درصد اسید استیک. نه تنها به طور گسترده ای در پخت و پز استفاده می شود، بلکه به عنوان یک محصول پاکیزه کننده طبیعی، تونر پوست و پاک کننده علف های هرز نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

سرکه سفید,خواص سرکه سفید

سرکه سفید سبب کاهش وزن می شود

بنابراین سرکه سفید از چه چیزی ساخته می شود؟ از لحاظ تاریخی، سرکه سفید مقطر با تخمیر غذاهایی مشابه چغندر قند، سیب زمینی یا ملاس ساخته می شد. با این حال، روش های بسیاری دیگری نیز برای تهیه سرکه سفید وجود دارد. امروزه، بیشتر انواع آن با تخمیر الکل دانه ساخته می شود. مواد دیگر نیز ممکن می باشد در طول تولید افزایش شوند، از جمله فسفات ها و عصاره مخمر.

انواع مختلفی از سرکه سفید نیز وجود دارد که هرکدام از آنها با نحوه تولید، همراه با طعم و کاربردهای بالقوه گوناگون هستند. به عنوان مانند سرکه بالزامیک سفید با پخت انگور سفید در دمای پایین درست می شود، که به حفظ طعم ملایم و رنگ روشن آن کمک می کند.

در همین حال، سرکه شراب سفید از شراب سفید که تخمیر شده می باشد تولید می شود. سرانجام، سرکه برنج نوعی سرکه ساخته شده از برنج تخمیر شده می باشد که طعم ملایم، کمی شیرین دارد و جانشین رایج سرکه شراب سفید می باشد.

بها غذایی سرکه سفید

کالری سرکه سفید بینهایت کم می باشد و حاوی مقدار کمی از عناصر ریز مغذی انتخاب شده می باشد. به طور خاص، هر وعده سرکه سفید حاوی مقداری منگنز، سلنیوم، کلسیم، منیزیم و فسفر می باشد.

یک فنجان سرکه مقطر سفید مواد مغذی زیر را تأمین می کند :

43 کالری

0.1 گرم کربوهیدرات

0 گرم پروتئین

0 گرم چربی

0.1 میلی گرم منگنز (7 درصد DV)

1.2 میکروگرم سلنیوم (2 درصد DV)

بیشتر بخوانید:  خواص ذرت؛ 8 خاصیت ویژه ذرت برای سلامتی

14.3 میلی گرم کلسیم (1 درصد DV)

2.4 میلی گرم منیزیم (1 درصد DV)

9.5 میلی گرم فسفر (1 درصد DV)

علاوه بر مواد مغذی فوق، سرکه همچنین حاوی مقداری مس، پتاسیم و سدیم می باشد.

درباره ی خواص سرکه سفید, خواص درمانی سرکه سفید

سرکه سفید حاوی مس، پتاسیم و سدیم می باشد

فواید سرکه سفید

سرکه سفید حاوی چندین ترکیب تقویت کننده سلامتی می باشد و با فواید بی شماری برای سلامتی همراه می باشد. در اینجا چند دلیل اصلی وجود دارد که می توانید این ماده را به رژیم غذایی خود افزایش کنید.

قند خون را کاهش می دهد

یکی از چشمگیرترین فواید سرکه سفید برای سلامتی، توانایی قدرتمند آن در تنظیم سطح قند خون می باشد. در حقیقت، یک بررسی انجام شده که مصرف سرکه می تواند با کاهش قند خون و انسولین بعد از غذا، کنترل قند خون را تندرستی بخشد.

مطالعات دیگر نشان می دهد که اسید استیک می تواند به حفظ قند خون سالم کمک کند. علاوه بر معطلی در تخلیه معده برای تثبیت سطح قند خون، اسید استیک همچنین می تواند اثرات چندین آنزیم دخیل در متابولیسم را کاهش دهد و سبب کاهش جذب قند و کربوهیدرات شود.

سطح کلسترول را تندرستی می بخشد

کلسترول ماده مومی مشابه چربی می باشد که در سراسر بدن یافت می شود. اگر چه به مقادیر کم کلسترول نیاز دارید، اما داشتن مقادیر زیاد سبب تجمع پلاک های چربی در عروق می شود که می تواند خطر بیماری های قلبی را افزایش دهد. اگرچه تحقیقات بیشتر محدود به مدل های حیوانی می باشد، اما برخی مطالعات نشان می دهد که سرکه می تواند سطح کلسترول را کاهش دهد تا به سلامت و قدرت قلب شما کمک کند.

به عنوان مانند، یک مدل حیوانی که در لیپیدها در بهداشت و بیماری منتشر شده، نشان داد که تجویز سرکه به خرگوشها سبب کاهش کلسترول LDL کل و بد در مقایسه با گروه کنترل می شود. در مطالعه دیگری، اسید استیک در کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید کل، که هر دو از عوامل خطر بیماری های قلبی هستند، موثر بود.

سرکه سفید سبب کاهش وزن می شود

احتمالا برای شما جالب باشد، برخی مطالعات نشان می دهد که اسید استیک، ترکیب اصلی سرکه، می تواند برای کاهش وزن مفید باشد و همچنین می تواند به کاهش گرسنگی و اشتها کمک کند.

مطالعه ای که در مجله اروپایی تغذیه بالینی نشان داده می باشد که سرکه قادر به کاهش سرعت تخلیه معده، که می تواند به سیری و کاهش وزن کمک کند.

خواص داروئی سرکه سفید,خواص مواد غذایی

از سرکه سفید برای تمیزکاری استفاده می شود

برابری pH را تقویت می کند

از سرکه به دلیل دارا بودن PH اسیدی و خاصیت عکس میکروبی، غالباً به عنوان یک داروی طبیعی برای کاهش رشد باکتری ها، برابری pH پوست و از بین بردن آلودگی ها استفاده می شود.

بیشتر بخوانید:  پلانتین چیست؟ خواص و مضرات پلانتین

چندین کاربرد دیگر سرکه سفید برای پوست نیز وجود دارد. در حقیقت، این ماده اغلب به عنوان تونر یا برای کمک به پاکسازی آکنه و مبارزه با عفونت های پوستی استفاده می شود. با این حال، مهم می باشد که همیشه قبل از استفاده از پوست، سرکه را با آب رقیق کنید تا از تحریک یا سوختگی پوست پیشگیری شود. به علاوه، قطعاً با استفاده از مقدار کمی روی پوست خود، یک تست پچ انجام دهید تا ببینید که چگونه واکنش نشان می دهد.

باکتری ها را می کشد

بسیاری از خواص دارویی سرکه به دلیل دارا بودن اسید استیک می باشد. طبق مطالعات انجام شده، بیش از 6000 سال می باشد که از اسید استیک به عنوان یک ماده عفونت‌زدایی کننده برای عکس عفونی خراش ها و کمک به درمان و پیشگیری از بیماری هایی مشابه طاعون استفاده می شود.

علاوه بر تقویت بازسازی خراش و محافظت در مساوی عفونت، برخی تحقیقات نشان می دهد که سرکه می تواند به درمان قارچ ناخن، شپش سر، زگیل و عفونت گوش نیز کمک کند، این ها از اثرات و خواص عکس میکروبی آن می باشد.

آشنایی با خواص سرکه سفید, فایده های سرکه سفید

سرکه سفید باکتری ها را از بین می برد

موارد استفاده از سرکه سفید در پخت و پز

سرکه سفید یک ماده رایج می باشد که در انواع دستور العمل های مختلف استفاده می شود.

اغلب در سس ها یا ماریناد و برخی از نوشیدنی ها و یا به عنوان چاشنی استفاده می شود. همچنین به نرم کردن گوشت و سبزیجات کمک می کند.

همچنین می تواند برای ترشی میوه، سبزیجات، گوشت، ماهی و تخم مرغ استفاده شود. ترشی نه تنها طعم و بافت غذاها را دگرگونی می دهد ، بلکه می تواند ماندگاری این مواد غذایی را نیز به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

برای تهیه ی ترشی استفاده می شود.

در پخت و پز، سرکه سفید به دلیل اسیدیته به عنوان یک عامل فرایند عمل می کند. این ماده با جوش شیرین که قلیایی می باشد واکنش نشان می دهد و می تواند به حجم کیک ها، نان ها و پنکیک ها کمک کند.

خواص سرکه سفید,فواید سرکه سفید

از خواص سرکه سفید می توان به کاربردهای پخت و پز اشاره کرد

مصارف خانگی سرکه سفید

سرکه دارای خواص عکس میکروبی قدرتمندی می باشد که از آن به عنوان یک عفونت‌زدایی کننده طبیعی و پاک کننده خانگی استفاده می کنند، سرکه سفید یک گزینه مناسب، مقرون به صرفه و همه کاره می باشد. می توانید از سرکه سفید برای پاکیزه کردن تقریباً هر سطحی، از جمله صفحات میز، کف، پنجره ها و آینه ها استفاده کنید. قبل از استفاده به عنوان ماده پاکیزه کننده خانگی، قطعا همیشه سرکه را با مقداری آب رقیق کنید.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با خواص آروگولا

بسیاری از افراد شگفتی می کنند: آیا سرکه سفید کپک را از بین می برد؟ سرکه نه تنها می تواند به از بین بردن کپک کمک کند، بلکه می تواند از بروز آن پیشگیری کند. سرکه رقیق نشده را به بطری اسپری افزایش کنید و بخت های کپک زده را اسپری کنید. بگذارید دست‌کم یک ساعت بماند و یادتان باشد برای محافظت از خود ماسک و دستکش بپوشید.

با سرکه می توان چربی و مواد پاکیزه کننده ماشین ظرفشویی را پاکیزه کنید. کافی می باشد یک فنجان سرکه را در کاسه مناسب برای ماشین ظرفشویی بریزید و در طبقه ی بالای ماشین ظرفشویی قرار دهید و از چرخه آب گرم استفاده کنید. برای مقابله با لکه های آب سخت ناشی از ماشین ظرفشویی نیز می توانید از این روش استفاده کنید.

سرکه برای از بین بردن علف های هرز باغ مفید می باشد. می تواند به تنهایی استفاده شود یا با نمک و صابون در کاسه مخلوط کنید تا حداکثر اثربخشی آن را داشته باشد.

کارایی سرکه سفید, درباره ی خواص سرکه سفید

برای مصارف خوراکی سرکه سفید خالص استفاده نکنید

خطرات و مالیات جانبی سرکه سفید

اگرچه سرکه سفید ممکن می باشد با چندین فواید سلامتی در ارتباط باشد، اما چند مالیات جانبی بالقوه و اقدامات احتیاطی نیز باید در نظر گرفته شود.

اول از همه، سرکه سفید بینهایت اسیدی می باشد و می تواند علائم ریفلاکس اسید و سوزش معده را در برخی افراد ایجاد کند. اگر به صورت رقیق نشده مصرف شود، می تواند گلو را تحریک یا بسوزاند. بنابراین، بهتر می باشد با آب رقیق شود تا از اثرات منفی آن بر سلامتی پیشگیری شود. در صورت بروز هرگونه مالیات جانبی منفی، مصرف آن را کاهش داده یا بریدن کنید.

از آنجا که بینهایت اسیدی می باشد، می تواند به مرور دوران مینای دندان را نیز فرسایش دهد. یک مطالعه در چین با مقایسه اثرات سرکه سیب در مقابل سرکه سفید و انواع دیگر سرکه نشان داد که سرکه سفید، به دندان ها صدمه می رساند.

در صورت استفاده از آن روی پوست، ممکن می باشد سبب قرمزی، تحریک یا سوزش پوست شود. اعتماد حاصل کنید که قبل از استفاده موضعی همیشه با آب رقیق شده باشد و بعد آزمایش پچ را انجام بدهید.

در آخر، به یاد داشته باشید که سرکه ممکن می باشد با داروهای خاصی تداخل کند. اگر داروهایی برای کاهش سطح قند خون یا پتاسیم مصرف می کنید، قبل از افزودن سرکه به برنامه رایج خود با پزشک خود گفت‌وگو کنید.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

پلانتین چیست؟ خواص و مضرات پلانتین

میوه پلانتین پلانتین چیست و فرق پلانتین با موز پلانتین یا موز پختنی از نظر …